CD Recensies

GOUNOD: ROMEO ET JULIETTE

Gounod: Roméo et Juliette. Roberto Alagna (Roméo), Angela Gheorghiu (Juliette), José van Dam (Frère Laurent), Simon Keenlyside (Mercutio), Marie-Ange Todorovitch (Stéphano), Alain Fondary (Capulet), Claire Larcher (Gertrude) e.a. met het Ensemble van het Capitole theater Toulouse o.l.v. Michel Plasson. EMI 556.123-2 (3 cd’s, 179’33”). 1995

 Medio jaren tachtig vorige eeuw maakte Plasson al een opname van dit werk met Catherine Malfitano en Alfredo Kraus als liefdespaar (EMI 747.365-8) en kort voordat zijn nieuwe aanpak verscheen, meldde zich ook Leonard Slatkin met Ruth Ann Swanson en Plácido Domingo (RCA 09026-68440-2). Een snelle vergelijking van de korte proloog van dit drietal opnamen valt uit in het voordeel van Plasson II. Maar belangrijker is natuurlijk hoe de hoofdrolspelers het eraf brengen. Over Gheorghiu als Julia hoeft geen twijfel te bestaan; ze zingt fris, meisjesachtig en ontwikkelt zich emotioneel hoorbaar goed tot het tragische einde. Alagna’s Romeo wekt meer twijfel, ook hij klinkt jeugdig maar hij klinkt niet erg gelukkig en hij overtuigt dus niet geheel. Als page Stéphano verliest Marie-Ange Todorovitch het onvermijdelijk van een Susan Graham bij Slatkin. José van Dam herhaalt weer heel serieus en heel geloofwaardig zijn Frère Laurent, Alain Fonderay toont zich een redelijk vaderlijke Capulet, Simon Keenlyside blinkt uit als Mercutio en de rest van de bezetting voldoet goed. Wat de koorzang en het orkestaandeel aangaat, is deze nieuwe opname duidelijk wat beter dan de voorgangers. Blijft de volledigheidshalve nuttige en waardevolle derde cd met de complete balletmuziek. Die zal niet iedereen onmisbaar vinden, maar mooi is hij wel. Mocht dat een beslissende factor zijn, dan is de RCA opname van Slatkin het beste alternatief, maar alles bijeen is toch haast het meest te zeggen voor Plasson II.