Guerrero: Pange lingua gloriosi; In exitu Israel; Duo Seraphim clamabant; Regina caeli laetare; Magnificat octavi; Conditor aime siderum; Missa de la batalla escoutez. Westminster kathedraalkoor en His Majesty’s sagbutts and cornetts o.l.v. James O’Donnell. Helios CDH 55340 (72’16”). 1998
De een half uurtje vergende vijfstemmige Missa de la batalla escoutez van de Spaanse componist Franciso Guerrro (1528-1599) waarvan dit de enige opname is, was in 1582 blijkbaar bedoeld als parodie op Janequins La bataille de Marignan (waarvan ik geen opname ken).
Guerrero was in dienst van de kathedraal in Sevilla waar voor het eerst in Spanje een gesalarieerd blaasensemble optrad tijdens kerkelijke feesten en processies. Het behoorde tot de opgaven van de componist om aanwijzingen te geven over de bezetting en de versieringen waaraan deze groep minstrelen gehouden was. Naar fanfares en treurmarsen zal men in het sobere werk vergeefs zoeken. Wat dat betreft zijn de andere. Kortere werken haast interessanter. Een hoogtepunt is de’weelderige psalm In exitu Israel waarin begeleidend blokfluiten en cornetten de hoofdrol spelen; het lijkt haast eerder of een werk uit de rijke Venetiaanse school aan de orde is. Conditor aime siderum ontpopt zich haast al seen fijne meezinger.
De instrumenten elders: schalmeien, cornetten, trombones, dulciaan en orgel verdubbelen eenvoudig de zangpartijen en zorgen zo voor meer dieptewerking en kleur. Prachtig is het te horen hoe een bajón (dulciaan) als continuo instrument de baskant versterkt. De vertolkingen maken een heel evenwichtige, erg muzikale en stijlvolle indruk. Het resultaat is dus kortom prachtig en vrij uniek.