CD Recensies

GRÉTRY: ZÉMIRE ET AZOR

Grétry: Zémire et Azor. Mady Mesplé (s), Roland Bufkens (t), Jean-Claude Orliac (t), Jean van Gorp (b), Sabine Louis (s) met koor en orkest van de B.R.T. o.l.v. Edgar Doneux. EMI 769.701-2 (2 cd’s, 2u. 23’25”). 1974

 

De in Luik geboren componist steeg nadat hij in Rome door Padre Martini grondig in het vak was opgeleid na zijn aankomst in Parijs in 1767 snel op tot de belangrijkste vertegenwoordiger van de opéra comique. Heel veel succes had hij in 1784 met zijn Richard Coeur-de-Lion, een werk dat niet alleen het tijdens de Franse Revolutie graag uitgebuite bevrijdingsthema benutte en dat later mogelijk invloed had op Beethovens Fidelio, maar dat ook met zijn lichtelijk romantische tendensen al op Weber vooruitliep (Weber voerde het stuk misschien niet toevallig tijdens zijn Praagse tijd daar op).

Dat bevrijdingsmotief speelt ook een rol in het lichtgewicht comédie-ballet met de exotische titel Zémire et Azor, een variant op La belle et la bête waarin de vrouwelijke hoofdrolvertolkster wordt belast met halsbrekende vocale kunsten. Mady Mesplé neemt alle horden vrij probleemloos en ook de overige deelnemers, voorop beide tenoren Roland Bufkens en  Jean-Claude Orliac,  aan deze goed ingestudeerde uitvoering bevredigen behoorlijk. De gezongen recitatieven (die niet van de componist zijn) verdringen de gesproken dialogen – misschien niet erg authentiek; Dergelijke onvolkomenheden zijn vergeeflijk.

Op Rodolphe RPC 32525/6 is in 1988 een alternatieve opname verschenen onder Alan Curtis met de Opéra royal de Wallonië.