Glass: ‘The Rome selection’, vijfde akte uit The Civil warS. Sondra Radvanivsky (s), Denyce Graves (ms), Giuseppe Sabbatini (t), Zheng Zhou (b), Stephen Morschek (bs), Robert Wilson (spr), Larie Anderson (spr) met het koor van de Morgan Staatsuniversiteit en het American Composers orkest o.l.v. Dennis Russell-Davies. Nonesuch 7559-79487-2 (77’36”). 1999
Voor de Olympische Spelen in Los Angeles (1984) concipieerden componist Philip Glass en visueel artiest, schrijver en dirigent Robert Wilson een gigantisch operaproject: The Civil WarS in vijf aktes over het multinationale basisthema oorlog en vrede. Het draagt duidelijk het stempel van Wilson die meer aan het beeld dan aan een verhaallijn hechtte. Hij werd vooral geïnspireerd door de naturalistische foto’s die Matthew Brady maakte van de Amerikaanse burgeroorlog en waarin hij zowel figuren uit de Griekse mythologie als hoofdrolspelers uit die Amerikaanse strijd zoals Abraham Lincoln en diens vrouw, Robert Lee en de Italiaanse revolutionair Garibaldi een plaats gaf. Dat alles in meertalige vorm.
Van het volledige werk bestaat (nog) geen opname, dus moeten we het doen met deze door beide makers geautoriseerde vijfde akte.
De repetetieve patronen van de muziek van Glass spelen een cruciale rol bij de integratie van de haast verdroomde montage van het zeer diverse materiaal: uit tragedies van Seneca, Hopi rituelen, oorlogsberichten en gedachtestroom monologen (hier gerealiseerd door Wilson zelf en Laurie Anderson).
Wie kritisch luistert, kan gauw oordelen dat de vocale inbreng iets parodistisch-gekunstelds uit de operawereld heeft en dat de door trompet en trombone beheerste, voortdurend herhaalde majeur/mineur arpeggio’s niet eindeloos vol te houden zijn.
Maar ondanks dergelijke bezwaren: de muziek is best kleurig, bevat een mooie inbreng van het koor en de turbulente uitvoering wordt met vaste hand geleid door Russell-Davies. Het wachten is op een volwaardige videoregistratie.