CD Recensies

HESKETH: PIANOWERKEN

Hesketh: Japanse miniaturen nr. 1-3; Tempelmuziek; De wieg schommelt; Kleine Buvibuku; Takemitsu: Litanie ter nagedachtenis aan Michael Vyner; Regenboom schetsen nr.1 en 2; Romance; Onderbroken pauze. Hanna Shybayeva. Pavia Musica TRK 5 (46’23”). 2014

 

Wie wat grondiger wil kennismaken met de muziek van de Engelse componist Kenneth Hesketh, leerling van Dutilleux, kan het Wunderkammer Konzert programma met orkest- en ensembleweken worden aangeraden (NMC D 186), maar hier horen we hem niet  in muzikale impressies van een curiositeitenkabinet, of van een Middeleeuws Memento Mori schilderij doch in Japanse indrukken, geval in sfeervolle, nogal verstilde pianoklanken met een Oosters karakter. Stilte en rust spelen daarin ook een belangrijke rol.

Takemitsu suggereerde ooit dat hij met zijn muziek een poging ondernam ‘om een klankperspectief te ontwikkelen – met muziek die zich langs de grens tussen droom en werkelijkheid bevindt’. Het is precies die sfeer die Hanna Shybayeva in de vroege Litanie (1950) en de late Regenboom schetsen (1992) zo raak treft, waarmee ze zich op één lijn begeeft met de Japansen Kotaru Fukuma (Naxos 8.570261) en Noriko Ogawa (BIS CD 805) die ieder een hele cd aan Takemitsu’s fascinerende pianomuziek met zijn door huis- en tuinarchitectuur ver-Oosterde Debussy- en Messiaen invloeden wijdden.