HÄNDEL: KRONINGS ANTHEMS

Händel: Kronings anthems voor George II. ‘Zadok the priest’ HWV. 258; ‘Let thy hand be strengthened’ HWV. 259; ‘My heart is inditing’ HWV. 261; ‘Eternal source of light divine’ uit Ode for the birtday of queen Anne. Susan Griton (s), Robin Blaze (vt), Michael George (bs) met het King’s College koor Cambridge en de Academy of ancient music o.l.v. Stephen Cleobury. EMI 557.140-2 (61;04”). 2001

Het moet door koninklijke tussenkomst zijn geweest dat Händel opdracht kreeg om een viertal anthems te schrijven voor de kroning van koning George II en koningin Caroline. Maurice Greene was slechts enkele dagen eerder tot organist en componist van de Chapel Royal benoemd. De eer was niet zonder problemen. Händel had slechts twee weken om de muziek te schrijven, partijen te kopiëren en te repeteren en het is nauwelijks verrassend dat niet alles vlekkeloos verliep. De aartsbisschop van Canterbury noteerde het in zijn dagboek die bewuste dag.

Maar de anthems werden nog vaker uitgevoerd doordat ze grotendeels werden opgenomen in twee oratoria, Ester en Deborah. En Zadok the priest is sinds 1727 bij alle Engelse kroningen gezongen.

Drie van de anthems zijn voor volledig koor en orkest met trompetten en trommen die de hobo’s, fagotten en strijkers aanvullen. Ook vier zangsolisten komen eraan te pas. Händel schildert de woorden zorgvuldig en toonzet de scènes dramatisch. – het overweldigende beginkoor van Zadok wordt voorafgegaan door een lange opbouw van gebroken akkoorden en, heel slim,  een kort, harmonisch terzijde om de finale uit te stellen.

My heart is inditing was voor de kroning van de koningin, een berijmde anthem die door sololijnen wordt ingeleid voordat de muziek door het complete koor wordt overgenomen.

De opname door Kings’s College en de Academy of ancient music vond plaats in King’s  College Chapel. Het geluid is heel direct – vanaf de plaats van de koninklijke oren – en toch wonderlijk rond. Alleen in de stilte na de laatste akkoorden beseffen we dat op de achtergrond een enorme galm meeklinkt die niet onderdoet voor die bij de eerste uitvoering in de Londense Westminster Abbey.

Voor de vierde anthem, The king shall rejoice HWV. 260, kunnen we ook bij Cleobury terecht in een eerdere opname met de titel Glorious Majesty (EMI 327.285-2, 3 cd’s) of, handiger en haast beter bij Christie (Arts Florissants AF 004).