Honegger: Trois mouvements symphoniques (nr 1 Pacific 231, nr. 2 Rugby en nr. 3; Symfonie nr. 1 S. 70. Symfonie orkest van de Beierse omroep o.l.v. Charles Dutoit. Erato ECD 88171 (54’30”). 1986
Arthur Honegger werd in 1892 in Le Havre uit Zwitserse ouders geboren en werd in 1911 toegelaten aan het Parijse conservatorium als leerling van Gédalge en Widor. Daarnaast nam hij directielessen bij d’Indy. Na W.O. I raakte Honeggers naam voorgoed verbonden het het door criticus Henri Collet zo genoemde groepje Les Six waartoe verder Poulenc, Milhaud, Auric, Dury en Tailleferre behoorden. In werkelijkheid was Honeggers esthetische visie ver verwijderd van de frivole en anti Duitse houding van zijn collega’s.
In het begin van de jaren twintig ontstond Honeggers reputatie voor wat wel ‘stedelijke muziek’ is genoemd: muziek met machinale ritmes en vrij bruuske melodische patronen. Deze trend begon met zijn ballet Skating Rink (waarvan Marc Andreae een opname maakte op Gallo CD 880), maar werd het bekendst met zijn eerste Mouvement symphonique ‘Pacific 231’ (1923) waarin het orkest wordt gebruikt om de fysieke ervaring van een bepaald type Amerikaanse stoomlocomotief die door het platteland raast na te bootsen.
Een soortgelijke poging om het gevoel van beweging en snelheid te suggereren, is te vinden in het tweede Mouvement symphonique, ‘Rugby’ (1928). Toen hij echter vijf jaar later zijn derde Mouvement symphonique componeerde, weerstond de componist de verleiding om dat werk een expliciete titel te geven. Misschien een teken dat hij niet langer illustratieve muziek wilde schrijven.
Deze oudere opname van Charles Dutoit – met een Duits in plaats van een Frans orkest – schijnt de enige te zijn waarop dit drietal is samengebracht. Maar zijn gedreven, kernachtige vertolkingen zijn er niet minder het aanhoren waard om.