CD Recensies

HAYDN: SYMFONIEËN NR. 1, 22, 39, 46. 47, 49 E.A., ANTONINI

Haydn: Symfonieën nr. 1 jn D H. I/1, 39 in g H. I/39, 49 in f H. 1/49 La passione; Gluck: Don Juan. Il giardino armonico o.l.v. Giovanni Antonini. Alpha 670 (70’41”). 2013 

 

Haydn: Symfonieën nr. 22 in Es K. I/26, 46 in B H, I/46, 47 in G H.I/47 Palindroom; Bach, W.F.: Sinfonia in F F. 67. Il giardino armonico o.l.v. Giovanni Antonini. Alpha 671 (75’11”). 2014

 

Het Italiaanse barokorkest van Antonini is bezig aan een reeks opnamen die is bedoeld ‘om door een dialoog met andere componisten nieuw licht te werpen op de symfonieën van Haydn’. Daarbij gaat het om werken van tijdgenoten. Glucks pantomime ballet Don Juan  ou le festin de Pierre is van 1761, de Sinfonia van Wilhelm Friedemann van 1740. Verder is de vraag hoe ver Antonini bij Haydn wil gaan. Tot de Parijse symfonieën? Dat zou de periode van 1759 tot 1784 omvatten.

Bij Gluck meandert de muziek op galante, maar weinig dramatische manier door en pas tegen het slot als de Stenen Gast opduikt slaat de sfeer naar mineur, dissonanten en heftigheid om en kunnen de musici zich uitleven. Als majeurwerk is ook de Sinfonia van Bach jr. wat tam, maar hij krijgt het volle pond. Alleen de Gluckopname van Gardiner (Erato 4509-99608-2 of Warner 8573-89233-2) slaagde minstens zo mooi

Over de Haydnvertolkingen valt voornamelijk goeds te melden. Ze worden helder, flink geaccentueerd uitgevoerd met als het ware enigszins ingetoomde ‘barok-drive’. Dat leidt tot misschien iets te snelle tempi in de langzame delen en de menuetten. Maar verder valt veel te genieten van het verzorgde, verbeeldingsvolle spel. Directe vergelijkingen zijn door de samenstelling van het programma haast niet te maken.