CD Recensies

HOLT, TEN: CANTO OSTINATO (BEWERKINGEN)

Holt, ten: Canto ostinato. Cello octet Amsterdam (bew. Marijn van Prooijen). Cello8tet Amsterdam C8A 1301 (69’30”). 2013

 

Holt, ten: Canto ostinato. Assia Cunego (harp.). Et’cetera KTC 1398 (72’22”). 2007

 

Holt, ten: Canto ostinato. Peter Elbertse (marimba). Van Veen Productions PP 2032 (74’43”). 2012

 

Holt, ten: Canto ostinato. Gwyneth Wentink (hrp), Wouter Snoei (elektronica), Canto ostinato audio visual. Et’cetera KTD 6007 (60’57”). 2013 

 

Zaterdag 14 mei 2016 geeft het Residentie orkest in het Haagse Zuiderstrandtheater de première van de orkestbewerking die Anthony Fiumara maakte van Simon ten Holts opus magnum: Canto ostinato. Het zal ongetwijfeld meer kleur en variatie aanbrengen in het werk dat in 1979 voor het eerst in de Ruïnekerk in Bergen klonk. Een uitbreiding voor de vele aficiandos van het in bepaalde kringen erg populair geworden werk om heerlijk een uurtje bij weg te dromen, voor anderen al na een kwartiertje irritant want louter bestaande uit inhoudsloze, oversimplistisch maar genoeglijk voortkabbelende pianoklankjes. De formele aanduiding in de partituur luidt ‘voor toetsinstrumenten’ en bij die gelegenheid waren dat drie vleugels en een elektronisch orgel.

Voor wie naar eerdere alternatieve bewerkingen zoekt, staan de bovengenoemde opnamen ter beschikking. Deze hebben alle een eigen bekoring en de ware verzamelaar zou ze ter afwisseling alle moeten bezitten, maar de uitgave van Gwyneth Wentink c.s. is in zoverre extra interessant dat ‘Canto ostinato audio visuel is a live performance with harp, electronics and visuals: a unique adaption of the groundbreaking piece Canto Ostinato.

Wie hierna of meer oorspronkelijke interpretaties kan die vinden in de eerder gepubliceerde verzamelrecensie daarvan.