CD Recensies

HAYDN: INCONTRO IMPROVVISO, L'

Haydn: L’ Incontro improvviso H. XXVIII/6. Claes-Håkon Ahnsjö, Linda Zoghby, Margaret Marshall, Della Jones, Domenico Trimarchi met het Kamerorkest Lausanne o.l.v. Antal Dorati. Philips 432.416-2 (3 cd’s, 3u. 07’41”). 1979 

 

Deze komische opera van Haydn uit 1775 is een voorbeeld van de rond die tijd in Oostenrijk heersende fascinatie voor Turkse onderwerpen. Net als bij Glucks La recontre imprévue uit 1764 en verder verwant aan Mozarts Entführung gaat het door librettist Friberth geschreven libretto als onderwerp terug tot Dancourt. Waarschijnlijk is het werk destijds alleen in Eszterháza opgevoerd. 

Bij Haydn treffen we dezelfde dramatis personae als bij Gluck (zie aldaar) en ook verder zijn er veel paralellen. 

Prins Ali, die naar Perzië is gevlucht voor zijn kwaadwillige broer, wordt verliefd op Rezia die al met iemand anders is verloofd. Ze slaan op de vlucht, maar worden gevangen door zeerovers die hen van elkaar scheiden. Ali ervaart dat Rezia is verkocht aan de sultan van Cairo en probeert haar daar te redden. Gelukkig is die sultan als Moslimprins goedaardig en probeert haar liefde met vriendelijkheid en begrip te winnen. Hij geeft haar ook de nodige vrijheid. 

Toch plannen Rezia en Ali de vlucht, maar daarbij worden ze verraden door een hebzuchtige derwisj. Tenslotte verleent de zachtmoedige sultan het stel gratie en de vrijheid. Opvallend is wel dat er ruim drie uur nodig zijn om dit uit de doeken te doen

Natuurlijk horen we in de ouverture (die in een recitalprogramma van Thomas Rösner apart verscheen op Atma ACD 2.2664) briljante blijken van zogenaamd Turkse muziek. Een vrij lang, erg mooi hoogtepunt zijn het trio van Rezia met haar beide vertrouwelingen (en een fraaie althobsolo), het liefdesduet uit de tweede akte ‘Son quest’occhi un stral d’amore’, de grote aria van Rezia (met Eteri Lamoras op Preiser PR 90660), de basaria ‘Noi pariamo santareli (met Thomas Quasthoff op DG 477.7469).

Voor het geval de Philipsopname niet meer leverbaar is: hij is ondergebracht in het album met de tien door Dorati gedirigeerde opera’s op Decca 478.1776 (20 cd’s).