CD Recensies

HÄNDEL: ALLEGRO, L', IL PENSEROSO ED IL MODERATO, LUTZ

Händel: Ouverture Radamisto HWV 12a/12b; L'Allegro, il penseroso ed il moderato HWV. 55 (bekort). Joanne Lunn (s), Charles Daniels (altus), Peter Harvey (b) met koor en orkest van de J.S. Bach-Stiftung St. Gallen o.l.v. Rudolf Lutz. Wort & Klang 15 (2 cd’s, 1u. 35’34”). 2015

 

Wat Händel met behulp van zijn vrienden en helpers James Harris en Charles Jennens van beide elkaar aanvullende gedichten van Milton in 1740 van zijn complexe, ondramatische oratorium L’Allegro, il penseroso ed il moderato maakte, leverde een weelde aan beschrijvende beelden op. Daarin reageert de componist op een reeks dichterlijke vignetten die de contrasterende temperamenten van de vrolijk extroverte L’Allegro en de liefst in de schaduw verblijvende introvert Il penseroso beschrijft die zich in een arcadisch idyllische natuur waarin een volmaakte harmonie tussen mens en omgeving heerst. 

Met een vanzelfsprekende en karakteristieke achttiende eeuwse redelijkheid probeert Il moderato, strevend naar een compromis, tenslotte beide tegengestelde humeuren met elkaar te verzoenen. De abstracte verzen van Jennens zijn niet echt geweldig, maar Händels muziek is subliem en bereikt een hoogtepunt in het zonsopgang duet ‘As steals the morn’. 

Het team van de J.S. Bach-Stiftung uit het Zwitserse St. Gallen dat op een eigen label in een langjarig project bezig is de volledige vocale werken van Bach op te nemen, maakt op deze luxueus uitgegeven dubbel cd een uitstapje naar dit oratorium van Händel. Daar wordt met behoud van de essentie van de compositie een verkorte lezing van gegeven. 

De ontbrekende deeltjes zijn:

9 There held in holy passion still

10 Hence, loathed melancholy

21 Mountains, on whose barren breast

24 Sometimes let gorgeous tragedy

29 He, when the sun begins to fling

33 Orpheus’ self may heave his head

38 These pleasures, melancholy, give

43 No more short life they then will spend.

Het zijn meest sopraanararia’s. Een ander verschil met standaardvertolkingen is, dat de vocale bezetting enkelvoudig is (maar gelukkig wel uit Engelstaligen bestaat) waar normaal gesproken ter verhoging van de kleurwerking meerdere solisten worden ingezet.

Verder is als bij het Bachproject sprake van een intieme, goed voorbereide verklanking met in acht neming van muziekhistorische voorwaarden. De stemmingscontrasten tussen het vrolijke, melancholieke en verzoenende komen mooi naar voren in een opeenvolging van korte nummers. Er wordt levendig gemusiceerd en nodeloze zwaarwichtigheid is gemeden.

Voor wie het complete werk wat teveel van het goede is, biedt deze uitgave een uitstekende oplossing. Wie toch het geheel wenst, is beter af met de opnamen van McCreed (Signum SIGCD 392), King (Hyperion CDA 67283/4) of Gardiner (Erato 2292-45377-2 of Warner 2564-698374).