Händel: Duetti e terzetti italiani. ‘Amore gioie mi porge’ HWV. 189, ‘Caro autor di mia doglia’ HWV. 182a, ‘Che vai pensando, folle pensier’ HWV. 184, ‘Giu nel tartarel regbi’ HWV 187, ‘Quando in calma ride il mare’ HWV 191, ‘Quel fior che all’albaride’ HWV. 200, ‘Se tu non lasci amore; HWV. 201, ‘Tacete, ohimé, tacete’ HWV, 196m ‘Va, sperne infida’ HWV. 199, Roberta Invernizzi (s), Silvia Frigato (s), Krystian Adam (t), Thomas Bauer (b) met La Risonanza o.l.v. Fabio Bonizzoni. Glossa GCD 921517 (61’10”). 2015
Invernizzi c.s. hadden al gezorgd voor de eerder besproken Händel opname Duetti da camera ( GCD 921516). Was die al veelbelovend mooi, deze nieuwe cd is minstens evenwaardig. Het repertoire van de hier opgenomen kleinschalige duetten en trio’s dateert uit de vroege jaren van Händel tijdens zijn verblijf in Italië in de jaren 1707/9. Daar raakte hij bekend met de Arcadische muziekwereld van A. Scarlatti en schreef hij bijvoorbeeld ook de Italiaanse cantates Tra le fiamme HWV. 170, Nel dolce dell’oblio HWV. 134, Da quel giorno fatale HWV. 99, Figlio d’alte speranze HWV. 113, Clori, Tirsi e Fileno HWV 96, Olinto pastore, tebro fiume, gloria: Oh come chiare e belle HWV. 143 die Invernizzi eerder, samen met Apollo e Dafne HWV. 122 met Bonizzoni en Risonanza opnam (Glossa GCD 1000-2, 2 cd’s).
Maar hier zijn dus die sensuele kamerduetten en -trio’s aan de beurt. De dankbare hoofdrollen vallen toe aan de geweldige, hooguit een enkele keer wat overdrijvende Roberta Invernizzi en bas Thomas Bauer die bijvoorbeeld heel mooi uitkomen in Quel fior che all’alba ride HWV. 200. Vooral de sopraan laat weer horen hoe prachtig dit materiaal kan worden gezongen. Maar bijvoorbeeld het klaaglijke Caro autor di mia doglia HWV. 182a laat de welluidende tenor Krystian Adam horen. Tacete, ohimé, tacete HWV. 196 is een trio dat een dat kostelijk beeld geeft van de slapende Cupido waaraan ook Silvia Frigato deelneemt. Frigato en Bauer nemen het aanvallige Che vai pensando, folle pensier HWV. 184 voor hun rekening. Het bitterzoete karakter van het trio Se tu non lssci amore HWV. 201 wordt mooi naar voren gebracht.
Bij de instrumentalisten verdient de uit celliste Caterina dell’Angelo, theorbespeelster Evangelina Mascardi en Fabio Bonizzoni zelf als klavecinist bestaande continuogroep speciale positieve vermelding.