CD Recensies

HAYDN: CELLOCONCERTEN NR. 1 EN 2, HORNUNG

Haydn: Celloconcerten nr. 1 in C H. VIIb/1 en 2 in D H. VIIb/2; Azarashvili: Celloconcert. Maximilian Hornung met de Kamerakademie Potsdam o.l.v. Antonello Manacorda. Sony 888430-6453-2 (59’00”). 2014

 

Tijdens verschillende branden zijn heel wat instrumentale concerten van Haydn verloren gegaan. Gelukkig werd zijn Celloconcert in C als heel briljant stuk in het Nationaal museum in Praag teruggevonden. In Esterhazy beschikte Haydn over een heel goed orkest met lieden die ook als solist indruk maakten. Een daarvan was zijn leerling, de cellist Anton Kraft. Of die ooit zoveel technische en interpretatieve kracht bezat als liden als Rostropovich (EMI 749.305-2, 567.234-2) die als eerste beide concerten combineerde of als Christophe Coin (Oiseau Lyre 414.615-2, 425.642-2) de eerste die ze een authentieke beurt gaf, valt te betwijfelen.

Later volgden waardevolle opnamen van Daniel Müller-Schott (Orfeo C 080031 A), Jean-Guihen Queyras (Harmonia Mundi HMC 90.1816), Quirine Viersen (Et’cetera KTC 5251), Steven Isserlis (RCA 09026-68578-2), Pieter Wispelwey (Channel Classics CCS 7395), Heinrich Schiff (Philips 420.923-2), Yo-Yo Ma (CBS MK 36674), Anner Bijlsma (RCA RD 77757), Lynn Harrell (EMI 769.009-2), Truls Mørk (Virgin 694.492-2), Gautier Capuçon (Virgin 545.560-2) en Hidemi Suzuki (Duitse Harmonia Mundi 05472-77506-2) en anderen.

In een Vergelijkende Discografie uit 2012 kwamen Capuçon, Wispelwey, Mørk, Isserlis en Suzuki als zeer aanbevelenswaardigen in beeld. In zoverre zijn we dus al royaal verzorgd.

Wat deze nieuwe cd van de zeer begaafde Maximiilan Hornung, die ook in Nederland optrad laat horen, is best de moeite waard, al zal vrijwel niemand echt op deze uitgave hebben zitten wachten. Wat hem echter interessant maakt is de cd première van het bondige en pittige tweedelige concert van de Georgische componist Vaja Azarashvili (1936). Maximilian Hornung en Antonella Manacorda houden er in ieder geval een warm pleidooi voor en het werk is nadere kennismaking waard. HAYDN: