CD Recensies

HOMILIUS: MESSIAS, DER

Homilius: Der Messias HoWV, 1/6. Meike Leluschko (s), Friederike Beykirch (s), Annekathrin Laabs (ms), Patrick Grahl (t), Tobias Berndt (bs) met het Saksisch vocaalensembe en de Batzdorfer hofkapel o.l.v. Matthias Jung. CPO 777.947-2 (2 cd’s, 1u. 36’13”). 2014 

 

De laatste jaren ontstond terecht meer aandacht voor Bachs leerling Gottfried August Homilius (1714-1785) die op zijn beurt leraar was van Hiller. In 1742 werd hij organist in Dresden, in 1755 cantor en muziekdirecteur van drie kerken in die stad. 

Van zijn werken is weinig in druk verschenen. Tot het beste van zijn oeuvre behoren de motetten. Maar Homilius componeerde ook passiemuzieken, een kerstoratorium, zes aria’s en een stel kerkcantates.bDestijds stonden zijn werken in  hoog aanzien.

Sinds in Duitsland in 2014 zijn driehonderdste verjaardag werd gevierd, is een stroompje cd uitgaven gemaakt. Der Messias is een oratorium passie (de componist sprak van een Singgedicht) op vrij gekozen teksten die Goede Vrijdag 1776 voor het eerst in de Frauenkirche werd uitgevoerd. Nu we het werk thuis kunnen beluisteren blijkt de stijl niet sterk verwant te zijn met die van Bach; eerder blijkt uit het idioom dat het van barok al enigszins naar het clas

sicisme is opgeschoven.

Positief aan de uitvoering hier is meteen dat voor een klein bezet koor en een begeleidend  ensemble met historisch verantwoorde instrumenten is gekozen. Er wordt stijlvol en technisch gied verzorgd gemusiceerd en gelukkig voldoen ook de solisten met mooie stemmen en een heldere uitspraak goed. De 5 juni 2014 in de Dresdense Annenkirche gemaakte ‘live’ opname voldoet aan hoge eisen.

Wie meer van Homilius wil horen, kan onder meer bij  de volgende opnamen terecht: 

Cantates door Händels Company (Carus 83.267), de Johannes Passion door het Dresdens Kreuzchor (Carus 83.261), de Matthäuspassion door Forck (Berlin Classics BC 1046-2), Koraalbewerkingen door Felix Marangoni (Brilliant Classics 94458) en motetten door Schuck (Carus 83.266).