CD Recensies

HANNESHEIM: ALTVIOOLSONATES NR. 1 EN 2 E.A.

Hannenheim: Stukken voor altviool en piano nr. 1, 3,4; Duo voor viool en altviool; Suite voor altviool en piano; Altvioolsonates nr. 1 en 2. Aida-Carmen Soanea (va), Adrian Pinzaru (v) en Igor Kamenz (p). Challenge CC 72734 (52’20”). 2010

 

De Duits-Joodse componist Norbert von Hannenheim met Transsylvanische roots (1898-1945) was een van de beste en laatste leerlingen van Schönberg. Geen wonder dat hij nadat zijn vrijwel gehele oeuvre was vernietigd en hij daardoor een aanval van schizofrenie kreeg het ‘geluk’ had om in een krankzinnigengesticht te worden gestopt in plaats van direct te worden vermoord. Toch overleefde hij W.O. II slechts een paar maanden. 

Gelukkig bleef wat van zijn werk over; het werd in 2001 in een Berlijns archief terug gevonden en  op  deze cd hoorbaar gemaakt. Dat zijn uitgekiende twaalftoonsmuziek het de luisteraar dus wat lastig maakt om daar volop van te kunnen genieten, is meteen vooraf duidelijk.

Maar dat altviolisten die toch al niet rijkelijk zijn bedeeld met altvioolsonates en andere kamermuzikale werken voor hun instrument blij kunnen zijn met deze wat onverwachte uitbreiding van hun beperkte repertoire is de mooie keerzijde van deze medaille.

De van huis uit Roemeense, thans in Duitsland actieve altvioliste Aida-Carmen Soanea, die behalve in Berlijn ook studeerde bij Gérard Caussé en Yuri Bashmet en die in het Mahler Jeugdorkest en het Luzern Festival orkest meespeelde is meer dan competent in zaken (betrekkelijk) eigentijdse muziek door haar rol in het Frankfurtse Ensemble Modern.

Met schijnbaar gemak neemt ze de technische horden van deze werken en weet daar zowaar heel goede en overtuigend klinkende muziek van te maken. Adrian Pinzaru met zijn viool en Igor Kamenz aan de vleugel tonen zich inspirerende partners, werkend op gelijk hoog niveau.  Een grote aanwinst dus.