Haydn: Vioolconcerten nr. 1 in C H. VIIa/1, 3 in A H. VIIa/3 en 4 in G H. VIIa/4. Elina Vähälä met de Virtuosi di Kuhmo. Alba ABCD 272 (63’39”). 2008
De vioolconcerten van Haydn hebben iets van een puzzel. In totaal schreef hij er vier, maar het tweede ging verloren. Het eerste werd in 1765 voor Luigi Tomasini van Haydns orkest aan het hof van Esterháza geschreven, nummer 3 in Ais uit 1771 en nr. 4 uit 1774.
Het eerste concert blikt nog sterk terug op Vivaldi, maar de beide latere werken zijn wezenlijker, zelfbewuster en eleganter.
De Amerikaans-Finse violiste Elina Vähälä weet precies hoe deze werken het beste kunnen worden geïnterpreteerd. Haar vaardigheid in de dubbelgrepen van het allegro moderato van concert nr. 1 is geweldig en de cadens uit het vierde concert is een ander hoogtepunt. Haar vermogen om met de eenvoudigste middelen de juiste gevoelens te wekken, frappeert ook en leidt to onvergetelijke ogenblikken in het adagio van het eerste concert. De Virtuosi di Kuhmo (van het festival) houden het geheel levendig en voorkomen dat het saai wordt.
Een belangrijke rivaal is barokviolist Giuliano Carmignola (Archiv 477.8774) maar die trof het minder met het Champs-Elysées orkest en Elisabeth Wallfisch (Hyperion 561.800-2) die echter concert nr. 3 weglaat. Des te meer valt te zeggen voor deze nieuwe uitgave.