Händel: Duitse aria’s nr. 1-9 HWV. 202/10; Sonate voor 2 violen en b.c. in e op. 5/3 HWV. 398; Sonate voor fluit, viool en b.s. in b op. 2/1 HWV. 386b; Concerto a quattro in d. Gillian Keith (s) en Florilegium. Channel Classics CCS 35117 (77’48”). 2013
De negen Deutsche Arien van Händel verdienen – hoewel mooi opgenomen door bijvoorbeeld Nuria Rial (Duitse Harmonia Mundi 88694-8393-2), Emma Kirkby (EMI 747.400-2), Arleen Auger (Berlin Classics BC 9050) en mogelijk als beste Dorothea Röschmann (Harmonia Mundi HMC 90.1689) – best nog wat meer aandacht.
Dat die aria’s niet zo bekend werden, ligt waarschijnlijk aan hun ernstige, devote karakter. Ook de internationaal opererende barokspecialiste Gillian Keith zingt ze kostelijk met haar heldere sopraan en ook zonder enig tekort aan intensiteit (waar nodig) en glans.
Het door fluitist Ashley Solomon in 1991 opgerichte Florilegium zorgt voor een heel passende begeleiding door fluit, viool, cello, (fagot), gamba en klavecimbel en speelt tussendoor een leuk tweetal mindere sonates. Gelukkig zijn de middenstemmen niet te zwaar aangezet.
Dat het Concerto a quattro opus-, noch HWV. draagt, is geen toeval, want het betreft een niet zo vaak opgenomen, slechts aan Händel toegeschreven werk. Extra leuk om het hier eens zo mooi gespeeld te horen. Al met al fijne, nuttige uitgave.