CD Recensies

HAYDN: ACCORDEONCONCERTEN NR. 2, 4 EN 7, CHASSOT

Haydn: Accordeonconcerten nr. 2 in D H. XVIII/2, F H.XVIII/3, 4 in G H. XVIII/4 en 7 in F H. XVIII/7. Viviane Chassot met het Kamerorkest Bazel. Sony 88985-40745-2 (74’29”). 2016

 

Wat? Accordeonconcerten van Haydn? Dat kan toch niet? Het instrument in een algemeen bruikbare vorm was pas na Haydns dood in Oostenrijk bekend nadat Cyrillis Demian er in EWenen octrooi voor had aangevraagd. Wees dus niet verrast: het gaat om bewerkingen van Haydns composities voor toetsinstrument. 

Haydn schreef enkele betrekkelijk eenvoudige orgelconcerten en een stel voor klavecimbel of fortepiano. Eentje daarvan steekt met kop en schouders boven de rest uit: nr. 11 in d uit 1780, dat helaas niet op deze opname voorkomt.

Een stel van deze werken in de oorspronkelijke vorm kennen we van Andsnes (EMI 556.960-2), Staier (Harmonia Mundi HMC 90.1854) en Pletnev (Virgin 562.25902, 4 cd’s).

Maar hier ondergaan ze een gedaanteverwisseling die ze goed bekomt van de vaardige Viviane Chassot die daarvoor in Zwitserland kan blijven.

Het is niet alleen de inkleuring die zo flink verandert, de muziek wordt ook minder pinnig en bekoorlijker tenzij men een aangeboren afkeer van de accordeon heeft.

Leuk hoe Chassot na klavecimbelwerken van Rameau en pianosonates van Haydn op Genuin nu ook concertante werken een aardig nieuw aanschijn geeft op haar blijkbaar nieuwe label.