Händel: Duitse aria’s nr. 1-9 HWV. 202/10; Stukken voor een muziekklok nr. 1-3; Vioolsonate in g op. 1/6 HWV. 364, bewerkt voor hobo HWV. 364a. Marie Friederike Schöder met de Batzdorfer Hofkapelle. Accent ACC 24326 (62’08”). 2016
Rond de bekende Neun Deutsche Arien die Händel als zijn geringe bijdrage aan de Duitse muziek tijdens zijn studietijd in Halle op tekst van Barthold Heinrich Brockes uit diens in 1721 gepubliceerde gedichtenbundel Irdisches Vergnügen in Gott schreef, stelde Accent een heel aardig programma met onbekende werken samen. Ze zijn verdeeld tussen die ook zijn gesplitst in drie groepjes van drie en respectievelijk gewijd zijn aan de moraal, de natuur en het stille verlangen, (de liefde). Ze zijn enigszins overpeinzend van aard en in Italiaanse stijl. Een obligate viool ondersteunt de zangeres.
We hadden al mooie opnamen van deze aria’s van onder meer Arleen Auger (Berlin Classics BC 9050), Emma Kirkby (BIS CD 1615) en Dorothea Röschmann (Harmonia Mundi HMC 90.1689).
Met haar jonge, warme, lichte coloratuurstem brengt De Duitse Marie Friederike Schöder ze nu minstens zo bekoorlijk en beeldend tot leven.
De Vioolsonate klinkt in een mooie bewerking voor hobo en b.c. HWV. 364a.
De drie Stukken voor een muziekklok bestaan uit ‘A voluntary or A flight of angels’ HWV. 600, een ‘Aria’ in C HWV. 597 en een ‘Gigue’ HWV. 589. De leden van de voor het naar behoren juist uitvoeren van barokmuziek goed toegeruste Batzdorfer Hofkapelle zorgen voor kleurige stijlvolle inbreng.