Halvorsen: Sarabande con variazioni; Passacaglia op een thema van Händel; Concert capriccio over Noorse melodieën; Bruni: Duo’s concertans boek 4 nr. 1-6. Natalia Lomeiko en Yuri Zhislin. Naxos 8.572522 (75’04”). 2009
Jascha Heifetz en William Primrose, maar ook Itzhak Perlman en Pinchas Zukerman gingen Natalia Lomeiko en Yuri Zhislin lang geleden voor in opnamen van Halvorsens Passacaglia.
Het Russische duo op deze nieuwere uitgave speelt wat minder zelfbewust dan hun beroemdere voorgangers en dat komt de vertolkingen alleen maar ten goede.
In de Sarabande maakt de aanvankelijke statigheid in de variaties plaats voor wisselende dartelheid.
Bovendien geven beiden meer ruimte aan de expressiemogelijkheden van de bekende Passacaglia. De middelste variatie krijgt daardoor een mooi overpeinzend karakter, de overige klinken plooibaar en speels.
Bij het Concert capriccio over Noorse melodieën spelen beide musici viool en zijn ze toch goed individueel te volgen. Treffend zijn de fraaie figuraties.
In een heel andere wereld belanden we met de Duo’s van Bruni, de Italiaanse violist en componist die in Parijs na de Franse Revolutie ruim driehonderd muziekinstrumenten van vermoorde of gevluchte patriciërs opspeurde en directeur was van de Opéra comique.
De in 1780 geschreven Duo’s (Mozart schreef zijn tweetal in 1783) hebben iets theatraals. Beide Russen tonen daar gevoel voor en zorgen dat zowel de agitato als de cantabile passages het gewenste karakter krijgen. Gelukkig articuleren ze ook scherp en besteden ze veel zorg aan een pregnante ritmiek.
Dat de componist liefde toonde voor de altviool, toonde hij aan in 25 Études.
Intussen verdient deze uitgave een heel warme aanbeveling.