CD Recensies

HAYDN: VIOOLCONCERTEN NR. 1, 3 EN 4, JACOBS

Haydn: Vioolconcerten nr. 1 in C H. VIIa/1, 3 in A H. VIIa/3 en 4 in G J.VIIa/4. Lisa Jacobs met de String soloists, CVobra 0061 (67’38”). 2017

 

Om zijn broodheer Esterhazy met afwisselende muziek te dienen, schreef Haydn heel wat concerten voor piano, viool, cello, fluit, hobo, trompet, hoorn, fagot en orgel. Probleem is dat deze niet alle werden gepubliceerd tijdens zijn leven en dat heel wat van deze werken verloren gingen (een aantal bij de branden die in 1768 en nog eens in 1776 woedden). Het goede nieuws is, dat een aardig aantal in manuscript overleefde.

Zo treffen we in de Hoboken catalogus onder VII ‘Concerten voor verschillende instrumenten’ negen Vioolconcerten uit de periode 1765/70 aan. Het zijn heel mooi voor het instrument geschreven werken waarvoor Haydn genoeg heeft aan een strijkorkest. Het geïnspireerde hoge niveau van Mozarts Vioolconcerten bereiken ze niet, maar Haydn stond ver boven de componisten die een cent de el muziek componeerden voor hun opdrachtgever.

Van deze werken bestaan heel wat opnamen; vijf jaar geleden verscheen bijvoorbeeld dezelfde combinatie van Giuliano Carmignola het het Orchestre des Champs Elysées onder Alessandro Moccia (Archiv 477.8774). De authentiekere kant van het drietal wordt belicht door Simon Standage en The English Concert o.l.v. Trevor Pinnock (Archiv 427.316-2) en tot de mooiere versies behoort ook die van Isabelle Faust met het Münchens kamerorkest o.l.v. Christoph Poppen (Pan Classics PC 10353, 510.102).

Maar Lisa Jacobs hoeft zich met haar versie zeker niet te schamen in dit gezelschap. Ze leidt het in 2015 opgerichte enthousiaste, merendeels jonge vrouwelijke elftal String Soloists van concertmeester Janneke van Prooijen vanaf de strijkstok en toont zich een heel stijlvolle en sensitieve soliste die zich nooit opdringt. Vooral haar serene lezing van het sereen-overpeinzende adagio-molto deel uit het Concert in C is memorabel. Ook de mooie cantilene, het middendeel van het Concert in G met pizzicato begeleiding viel erg fraai uit. De snelle delen sprankelen.

De in een kerk gemaakte opname klinkt mooi in balans. Opdracht volledig geslaagd. Met bijna zwaarteloos spel, een grote zorg voor homogeniteit en een dwingende overredingskracht kom je een eind.