HEGGIE: GREAT SCOTT

Heggie: Great Scott. Joyce DiDonato (s., Arden Scott), Ailyn Pérez (s., Tatyana Bakst), Frederica von Stade (ms., Winnie Flato), Nathan Gunn (b., Sid Taylor), Anthony Roth Costanzo (ct., Roane Heckle) e.a. met het Ensemble van de Opera Dallas o.l.v. Patrick Summers. Erato  9029-594078-2 (2 cd’s, 2 u. 35’  ). 2017

Het gevaar op het verkeerde been te worden gezet is levensgroot in de opera Great Scott, hert volgende operasucces van de Amerikaanse componist Jake Heggie na Dead man walking. Het gaat namelijk niet over de Engelse ontdekkingsreiziger Robert Falcom Scott maar in het libretto van Terrence McNally over een soort opera-in-de-opera over een diva op het hoogtepunt van zijn roem die aan zichzelf twijfelt bij een bedreigd Amerikaanse operagezelschap dat wordt gesponsord door een voetbalclub. Het in 2015 ontstane werk is omschreven als een extravaganza.

In feite is het een vrij sentimentele komedie over de bewuste operaster die probeert de typische, verloren geraakte bel canto opera Rosa Dolorosa, figlia di Pompei te laten herleven en daarin wordt bemoedigd door een oude liefde. In de pastiche zijn sporen van Donizetti en zelfs Richard Strauss terug te vinden. Met soms inderdaad lachwekkend, maar soms meer dan suikerzoet resultaat.

Joyce DiDonato blinkt als zo vaak uit in de met overtuiging en in hoogglans gezongen titelrol. Ailyn Pérez zing met veel souplesse de rol van Tatyana Bakst, een ambitieuze jonge Oost Europese die snel carrière wil maken. Leuk om de oude ster Frederica von Stade nog eens te horen als Winnie Flato, de stichter en weldoenster van het operagezelschap. Nathan Gun is een welluidende architect Sid Taylor en countertenor Anthony Roth Costanzo zorgt voor een gelukkig vrij pittige regisseur.

Als geheel is de uitvoering heel goed geslaagd, maar de kwaliteit van het werk is van dien aard, dat het zich nauwelijks leent voor veel herhalingen.