Händel: Johannes Passion; Cantate Ach Herr mich armer Sünder. Ulrike Hofbauer (s), Marie Louisa Werneburg (s), Alexander Schneider (altus, Pilatus), Hans Jörg Mammel (t, evangelist), Tobias Hunger (t), Wolf Matthias Friedrich (bs, Jezus) en Matthias Vieweg (bs) met La capella ducale en Musica Fiata o.l.v. Roland Wilson. CPO 797.1803 (59’46”). 2017
Lang werd verondersteld dat de Johannes Passion van Händel een jeugdwerk uit zijn Hamburgse tijd rond 1704 was, maar musicologisch onderzoek wees eind 1960 uit dat het werk mogelijk van Georg Böhm (1661-1733) was en die toen ook in Hamburg werkte.
Dit is des te waarschijnlijker omdat aan de muziek echt weinig Händeliaans te horen is. Geen wonder dat het werk ook niet in de HWV. catalogus is opgenomen, de Cantate trouwens ook niet.
Het gaat om een bondig korte passiemuziek met korte nummers in eenvoudige, directe barokstijl met een verhalende evangelist en rollen voor Jezus en Pilatus, verschillende contemplatieve aria’s, drie duetten, een koor voor de massa. Het slotkoor ’Schlafe wohl’ is echt ontroerend en andere opmerkelijke momenten zijn de sterfscène van Jezus ‘Es ist vollbracht’ in ariosostijl.
De onderhavige uitvoering - ook die van de Cantate - geeft een goede indruk van het werk dankzij competente zangers, voorop een Jezus met warme stem en een niet larmoyante evangelist, een homogeen koor en een op oude instrumenten spelend orkest. Twee interessante, maar qua auteurschap dubieuze noviteiten.
Van de Johannes Passion was trouwens al een in 1987 gemaakte opname van Pál Németh (Hungaroton HCD 12908) verkrijgbaar, die later is heruitgebracht (Brilliant Classics 92003).