CD Recensies

HOMILIUS: JOHANNESPASSION

  

Homilius: Johannespsassion HoWV. 1/4. Jan Kobow, Tobias Bernst, Jana Reiner, Franz Viltzthum met het Dresdens Kreuzkoor en -Barokorkest o.l.v. Roderich Kreile. Carus 83.261 (2 cd’s, 1u.58’51”). 2006

 

Als gevolg van de vernieling van de Kreuzkirche in Dresden gedurende de zevenjarige oorlog, was Bachs leerling Gottfried August Homilius (1714-1785) nu als cantor verbonden aan de Frauenkirche. In die functie schreef hij onder meer deze Johannespassion en legt daarmee een verbinding tussen de traditionele vorm en de empfindsame en klassieke stijl.

Daardoor neemt deze passiemuziek wel een bijzondere plaats in binnen het genre, ook omdat de tekst van een onbekende dichter en de muziekstijl een eigen karakter bezitten.

Zo is de rol van het koor beperkte tot het zingen van de koralen en de turbae en juist in die massascènes toont de componist zijn eigen stijl en laat hij merken dat hij vooral als koorcomponist in aanzien stond. De woordschildering van het gezongene is ook treffend.

De huidige Kreuzcantor Roderich Kreile laat horen dat deze muziek dankzij een zeer goede vertolking nog heel levensvatbaar is. Gelukkig klinkt ook de opname heel goed.

De coverillustratie van Mathias Grünewalds schilderij met Christus onder de doornenkroon is passend.

Afgezien van deze Johannespassie componeerde Homilius nog de Passionskantate ‘Ein Lämmlein geht und trägt die Schuld’ HoWV. 1.2 (Naf op Carus 83.262), de Matthäuspassion HoWV. 1/3 (Forck op Berlin Classics BC 1046-2), de Lukaspassion HoWV. 1/5 en de Markuspassion HoWV. 1/10, Der Messias HoWV 1/6 (Jung op CPO 777.947-2) plus het Weihnachtsoratorium ‘Die Freude der Hirten über die Geburt Jesu’ HoWV. 1/1 (Güttler op Carus 83.235).