CD Recensies

HAAS: LIEDEREN

Haas: Liederen. Liederen in volkstoon op. 18 nr. 1-7; Fata morgana op. 6; Chinese   liederen op. 4 nr.1-3; Liederen op Chinese gedichten nr. 1-4. Anita Watson (s), Anna Starushkevych (ms), Nicky Spence (t), Lada Valesová (p), Navarra kwartet. Resonus RES 10183 (69’29”). 2016

 

Van de niet zo talrijke liederen uit het oeuvre van de in 1944 in Auschwitz-Birkenau omgebrachte Paavel Haas, waren vooral die met bariton en bas goed fonografisch voorzien door Frieder Anders (ARS FCD 368.425) en Karel Berman (Channel Classics CCS 3019) en bijvoorbeeld Anne Sofie von Otter zong de Liederen op. 18 (DG 477.7077), maar hier domineren de vrouwenstemmen en tenor Nicky Spence is alleen te horen in het uit vijf liederen bestaande Fata Morgana uit 1923. 

Het is goed hier vier korte liederencycli bij elkaar te hebben. Het programma begint charmant met zeven liederen in volksstijl. Wat in het hele recital opvalt is dat alle betrokkenen de tijd nemen om rustig al het materiaal grondig en toch spontaan over het voetlicht te brengen. Ze hadden hooguit wat steviger accenten mogen plaatsen, zoals Tsjechen zelf dat waarschijnlijk doen. Maar Antta Watson en Anna Staruskevitch verdien alle waardering voor hun optreden, net als de alert en gevoelig begeleidende Lada Valesová die ook een leidende rol speelde bij de totstandkoming van deze uitgave. 

De Chinese liederen op. 4 uit 1921 blijken wat minder representatief te zijn dan die uit zijn sterfjaar. Maar de aandacht hoort vooral uit te gaan naar de cd première van Fata morgana voor stem (in dit geval Nicky Spence) en pianokwintet uit 1923. De deels sensuele, deels melancholieke tekst is van Tagore. Gelukkig krijgt juist ook dit werk van de zanger en de vijf instrumentalisten een meesterlijke verklanking. 

Een belangrijke aanwinst voor de Haas discografie.