Hindemith: Nobilissima visione; Stukken voor strijkorkest op. 44/4 nr. 1-5. Ko-Ichiro Yamamoto (tromb) en Emma McGrath (v) met het Seattle symfonie orkest o.l.v. Gerard Schwarz. Naxos 8.572763 (58’37”). 2011
Van Hindemith balletmuziek Nobilissima visione uit 1938 horen we doorgaans alleen de driedelige suite. Als nogal wereldvreemd idee voor een ondramatisch ballet was het gegeven voor een stel taferelen uit St. Franciscus’ leven niet zo handig gekozen, maar choreograaf Leonid Massin wenste het werk. Voor zover die suite nieuwsgierig maakt naar het volledige werk met de volgende elf delen:
Inleiding en lied van de troubadour
Klerenhandelaar en bedelaar
De ridder (met hoornsolo)
Mars (tweede deel suite)
Verschijning van de drie vrouwen (pastorale uit tweede deel suite)
Festivalmuziek
Einde van het festival met soli van hobo en fluit
Meditatie (eerst deel suite)
De wolf (viool, trombone)
Trouwpartij en a armoede (eerste deel suite)
Lofliederen van de schepsels (passacaglia finale suite)
staan twee opnamen ter beschikking, een oudere uit 1994 van Rickenbacher (Koch Schwann 3.1299-2) en een nieuwere van Schwarz. Het volledige werk blijkt zowel krachtige, kleurige muziek als tamelijk zwakke tussenspelen te bevatten gedurende duur van drie kwartier, maar vooral die krachtige, goed georkestreerde gedeelten komen uit in de wat luide en misschien niet al te subtiele maar wel uitbundige weergave van Schwarz.
De 5 Stukken voor strijkorkest werden in 1927 geschreven voor pedagogische doeleinden en klinken aardig gaaf.