CD Recensies

HASSE: PIRAMO E TISBE

Hasse: Piramo e Tisbe. Barbara Schlick (s., Piramo), Suzanne Gari (s. Tis be), Michel Lecocq (t., vader) met de Capella Clementina o.l.v. Helmut Müller-Brühl. Schwann 31088-2 (2 cd’s, 1 u. 49’23”). 1993

 

Volgens het verhaal van Metastasio naar Ovidius’ Metamorfosen waren Pyramus en Thisbe sinds hun kindertijd voor elkaar bestemd, maar na een lang dispuut tussen hun wederzijdse ouders verbood Tisbe’s vader hun huwelijk en beval hij Tisbe om met een ander te trouwen. In wanhoop gestort besloot het paar jonge gelieven het lot in eigen hand te nemen, maar daarna ging niets volgens plan.

Marco Coltellini maakte van dit gegeven een libretto voor het Intermezzo tragico in twee aktes van Hasse uit 1768. Hij beschouwde het als een van zijn beste werken en het onderscheidt zich inderdaad door aan te leunen tegen Glucks vorm van Reform Oper met een duidelijke ontwikkeling, veel lyriek en pathos inclusief.

In deze opname verschillen de stemmen van Barbara Schlick en Suzanne Gari gelukkig genoeg van elkaar dat verwarring is voorkomen. Schlick is op haar best in de aria ‘Perdero l’amati bene’. Tenor Michel Lecocq haalt niet helemaal het niveau van zijn collega’s, maar kan er aardig mee door.

De Capella Clementina speelt op ‘oude instrumenten’ en zorgt voor een heel mooie begeleiding. Vooral de hobo’s en de hoorns onderscheiden zich positief.

Hoe deze opname zich verhoudt tot die van Mario Merigo (Mondo Musica MMO 10100) en Michael Schneider (Capriccio 60-043-2) is onduidelijk omdat deze onbekend zijn.