Hummel: Der Durchzug durch das Rote Meer, Sachs 33, WoO. 11. Simone Kermes (s), Veronika Winter (s), Hans-Jörg Mammel (t., Adam, jongeling, wurgengel)) en Ekkehard Abel (bs., Mozes) en Wolf Matthias Friedrich (bs., Israëliet, man) met de Rheinische Kantorei en Das kleine Konzert o.l.v. Hermann Max. CPO 777-220-2 (50’45”). 2004
Na zijn komst vanuit Bratislava naar Wenen waar hij tot de weinige leerlingen van Mozart behoorde, zal Hummel mogelijk kennis hebben gemaakt met de oratoria van Händel en Haydn en wat laatstgenoemde betreft anders wel toen hij na Haydn werkzaam was aan het hof van Esterházy. Waarschijnlijk is het stuk daarvoor ook geschreven.
Maar Wanneer precies hij zijn oratorium Der Durchzug durch das Rote Meer precies heeft gecomponeerd, is onduidelijk, wel dat het lange tijd zoek was totdat het in de British Library werd teruggevonden. Het werk is geringer van omvang dan Haydns oratoria maar toont in zijn melodiek, textuur, kleur en vorm heel eigen kenmerken.
Het verhaal gaat uiteraard over de uittocht van de Israëliërs uit Egypte wat de componist veel mogelijkheden tot klankschildering gaf, misschien niet direct hij de doortocht zelf, maar wel bij de zeven plagen waardoor de Israëliërs werden getroffen.
Een koor komt er natuurlijk ook aan te pas, maar het zijn vooral de inlevende zangers en de levendig en accuraat spelende musici van Das kleine Konzert onder Hermann Max die van deze uitvoering een erg mooie gebeurtenis maken.