Händel: Enemies in love. ‘A dispetto’ uit Tamerlano HWV. 18; ‘Amor è qual vento’ uit Orlando HWV. 31; ‘Troppo oltraggi la mia fede’ uit Serse HWV. 40; ’Furibondo spira il vento’ uit Partenope HV. 27; ‘Stile amare’, ‘Addio, mio caro bene’ uit Teseo HWV. 9; ‘Volate Amori’ uit Ariodante HWV. 33; ’Io t’abbaccio’, ‘Dove sei, amato bene?’ uit Rodelinda HWV. 19; ’Furie terribili’, ‘Fermati… non, crudel’ ‘Vo’ far guerra’ uit Rinaldo HWV. 7a. Natalka Kawalek (ms) en Jakub Józef Orlinski (ct) met Il giardino d’amore o.l.v. Stefan Plewniak. Evoe 005 (56’29”). 2016
Het is niet zo moeilijk om in de opera’s van Händel aria’s en duetten te vinden waarin de thema’s liefde, oorlog, intrige, haat en zelfs een godsdienstig conflict voorkomen. De Poolse mezzosopraan Natalka Kawalek en haar landgenoot, counter tenor Jakub józef Orlinski die behalve in eigen land aan de Juiilard School in New York studeerde en overeen opmerkelijk milde, wendbare en zoetgevooisde, maar tegelijk ook krachtige stem blijkt te beschikken.
Niet minder frappant klinkt de stem van mezzo Natalka Kawalek die Bartoli-achtige kwaliteiten heeft. Het aardige is verder dat Polen nu over ‘oude muziek’ ensembles als het in 2012 opgerichte Il giardino d’amore beschikt dat met klaveciniste Ewa Mrowca toy mooie prestaties in staat is, getuige o.a. haar bijdrage aan ‘Vo far guerra’ uit Rinaldo.
Het programma is over de hele linie heel goed geslaagd. Als er dan toch hoogtepunten moeten worden genoemd, dan zijn dat ‘Amor è qual vento’ uit Orlando en ‘Furie terribili’ uit Rinaldo.
Dit zijn twee zangers en een ensemble om te volgen en in de gaten te houden.