CD Recensies

HÄNDEL: AMINTA E FILIDE; ARMIDA ABBANDONATA; LUCREZIA

Händel: Italiaanse cantates Aminta e Filide HWV. 83, Armida abbandonata HWV. 105 en Lucrezia HWV. 145; Triosonate in bes op. 2/1 HWV. 386b. Sabine Devieihe, Lea Desandre met Le concert d’Astrée o.l.v. Emmanuelle Haïm. Erato 9029-56336-2 (2 cd’s, 1u. 36’). 2017

 

Pas bij het overzien van de volledige lijst met Italiaanse cantates die de jonge Händel tijdens zijn verblijf in Rome, Florence en Napels aan het begin van de achttiende eeuw schreef, gaat men beseffen hoe productief hij toen al was:

 

 Ah che pur troppo è vero HWV. 77

Ah’ Crudel, nel piano mio HWV. 78

Diana caccatrice or Alla caccia HWV. 79

Allor ch’io dissi: Addio HWV. 80

Alpestre monte HWV. 81

Amarilli vezzosa or Daliso ed Amarilli or il duello amorosa HWV. 82

Aminta e Fillide of Arresta il passo HWV. 83

Aure soavi, e lieti HWV. 84

Chi rapi la pace al core HWV 90

Clori, degli occhi miei HWV. 91a

Clori, mia bella Clori HWV. 92

Clori, ove sei HWV. 93

Clori, vezzosa Clori HWV. 95

Clori, Tirsi e Fileno or cor fedele in vano speri HWNV. 96

Cuopre tal volta il cielo HWV. 98

Il delirio amoroso or Da quel giorno fatale HWV. 99

Da sete ardente affiltto HWV. 100

Dalla guerra amorosa HWV. 102a

Dalla guerra amorosa HWV. 102bDel  bel idolo mio HWV. 104

Armida abbandonata or Dietro l’orme fuggaci HWV. 105

Dimmi, o mio cor HWV. 106

Ditemi, o piante HWV. 107

Dolce mio ben, s’io taccio HWV. 108

Agrippina condotta a morire or Dunque sarà pur vero HWV. 110

E partirai, mis vita? HWV. 111a

Figli del mesto cor HWV. 112

Figlio d’alte sperenze HWV. 113

Filli adorata e cara HWV. 114

Fra pensieri quel pensiero HWV. 115

Fra tante pene HWV. 116

Hendel, non più mia musa HWV. 117

Lungi da me, pensier tiranno HWV. 125b

Lungi da voi, che siete poli HWV. 126a 

Lungi da voi, che siete poli HWV. 126b

Lungi dal mio ben nume HWV. 127a

Lungi n’ando Fileno HWV. 128

Manca pur quanto sai HWV. 129

Mentre il tutto è in furore HWV. 130

Menzognere speranza HWV. 131

Ne’tuoi lumi, o bella Clori HWV. 133

Pensieri notturni di filli or Nel dolce dell’oblio HWV. 134

Nel dolce tempo HWV. 135a

Nell’Africane selve HWV. 136a

Nella stagion che d viole e rose HWV. 137

Ninfe e pastori HWV. 139a

Nò se emenderà jamás HWV. 140

Non sospirar, non piangere HWV. 141

Notte placida e cheta HWV. 142

Olinto pastore, Tebro fiume, Gloria or O come chiare e belle HWV. 143

O lucente, o sereni occhi HWV. 144

La Lucrezia or Oh numi eterni HWV. 145

Occhi miei che faceste? HWV. 146

Poichè giuraro amore HWV. 148

Ero e Leandro or Qual ti riveggio, oh Dio HWV. 150

Qualor l’egre pupille HWV. 152

Quando sperasti, o core HWV 153

Sans y penser HWV. 155

Sarai contenta nu di HWV. 156

Sarei troppo felice HWV. 157

Se pari è la tua fè HWV. 158a

Se per fatal destino HWV. 159

La blanca rose or Sei pur bella, pur vezzosa HWV. 160a

Sento là che ristretto HWV. 161a

Spande ancor a mio dispetto HWV. 165

Stanco di più soffrire HWV. 167a

Stanco di più soffrire HWV. 167b

Partenze di G.B. or Stelle, perfide stelle HWV. 168

Torna il core al suo diletto HWV. 169

Il consiglio or Tra le fiamme HWV. 170

Tu fedel? Tu costante? HWV. 171

Udite il mio consiglio HWV. 172

Un’alma innamorata HWV. 173

Un sospir a chi si nuore HWV. 174

Vedendo Amor HWV. 175

Amore uccellatore or Venne voglia ad Amore HWV. 176

Zeffiretto, arresta il volo HWV. 177

 

Waarschijnlijk waren ze bestemd voor privé uitvoeringen in verschillende paleizen. Sommige waren op tekst van kardinaal Pamphili, vele werden uitgevoerd bij markies Ruspoli.

Sopraan Roberta Invernizzi heeft hier veel aandacht aan besteed (Glossa GCD P 1000-2, 2 cd’s, GCD 921521, GCD 921425) en eveneens Magdalena Kozená met Les musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski (Archiv 469.065-2) en Emma Kirkby met de Academy of ancient music o.l.v. Christopher Hogwood (Oiseau Lyre 414.473-2) om slechts de besten te noemen.

En nu komen de Franse sopraan Sabine Devieihe die al de fijne cd Mirages (Erato 9029-57677-2) op haar naam heeft en de mezzo Lea Desandre met drie van deze Cantates. Samen zingen zij Aminta e Filide, een cantate die eigenlijk voor twee sopranen is, maar aan differentiatie wint door twee beter contrasterende stemmen. Niet alleen dat, ze verlenen samen extra veel glans aan het werk, nog meer dan Schiave en Rial (Glossa GCD 921524). 

Van Armida abbandonata bestaan meer dan tien eerdere opnamen, maar geen daarvan klinkt zo stijlvol, levendig en geëngageerd als deze nieuwe en feitelijk ook voor Lucrezia waarvan wel negentien versies voorhanden zijn.

Maar het is vooral ook de doortastende en temperamentvolle Emmanuelle Haïm die met haar felle, royaal genuanceerde begeleidingen erg veel aan het bijzonder mooie, prikkelende en ver boven het puur formele uitstijgende resultaat bijdraagt.