Händel: Italiaanse cantates Aminta e Filide HWV. 83, Armida abbandonata HWV. 105 en Lucrezia HWV. 145; Triosonate in bes op. 2/1 HWV. 386b. Sabine Devieihe, Lea Desandre met Le concert d’Astrée o.l.v. Emmanuelle Haïm. Erato 9029-56336-2 (2 cd’s, 1u. 36’). 2017
Pas bij het overzien van de volledige lijst met Italiaanse cantates die de jonge Händel tijdens zijn verblijf in Rome, Florence en Napels aan het begin van de achttiende eeuw schreef, gaat men beseffen hoe productief hij toen al was:
Ah che pur troppo è vero HWV. 77
Ah’ Crudel, nel piano mio HWV. 78
Diana caccatrice or Alla caccia HWV. 79
Allor ch’io dissi: Addio HWV. 80
Alpestre monte HWV. 81
Amarilli vezzosa or Daliso ed Amarilli or il duello amorosa HWV. 82
Aminta e Fillide of Arresta il passo HWV. 83
Aure soavi, e lieti HWV. 84
Chi rapi la pace al core HWV 90
Clori, degli occhi miei HWV. 91a
Clori, mia bella Clori HWV. 92
Clori, ove sei HWV. 93
Clori, vezzosa Clori HWV. 95
Clori, Tirsi e Fileno or cor fedele in vano speri HWNV. 96
Cuopre tal volta il cielo HWV. 98
Il delirio amoroso or Da quel giorno fatale HWV. 99
Da sete ardente affiltto HWV. 100
Dalla guerra amorosa HWV. 102a
Dalla guerra amorosa HWV. 102bDel bel idolo mio HWV. 104
Armida abbandonata or Dietro l’orme fuggaci HWV. 105
Dimmi, o mio cor HWV. 106
Ditemi, o piante HWV. 107
Dolce mio ben, s’io taccio HWV. 108
Agrippina condotta a morire or Dunque sarà pur vero HWV. 110
E partirai, mis vita? HWV. 111a
Figli del mesto cor HWV. 112
Figlio d’alte sperenze HWV. 113
Filli adorata e cara HWV. 114
Fra pensieri quel pensiero HWV. 115
Fra tante pene HWV. 116
Hendel, non più mia musa HWV. 117
Lungi da me, pensier tiranno HWV. 125b
Lungi da voi, che siete poli HWV. 126a
Lungi da voi, che siete poli HWV. 126b
Lungi dal mio ben nume HWV. 127a
Lungi n’ando Fileno HWV. 128
Manca pur quanto sai HWV. 129
Mentre il tutto è in furore HWV. 130
Menzognere speranza HWV. 131
Ne’tuoi lumi, o bella Clori HWV. 133
Pensieri notturni di filli or Nel dolce dell’oblio HWV. 134
Nel dolce tempo HWV. 135a
Nell’Africane selve HWV. 136a
Nella stagion che d viole e rose HWV. 137
Ninfe e pastori HWV. 139a
Nò se emenderà jamás HWV. 140
Non sospirar, non piangere HWV. 141
Notte placida e cheta HWV. 142
Olinto pastore, Tebro fiume, Gloria or O come chiare e belle HWV. 143
O lucente, o sereni occhi HWV. 144
La Lucrezia or Oh numi eterni HWV. 145
Occhi miei che faceste? HWV. 146
Poichè giuraro amore HWV. 148
Ero e Leandro or Qual ti riveggio, oh Dio HWV. 150
Qualor l’egre pupille HWV. 152
Quando sperasti, o core HWV 153
Sans y penser HWV. 155
Sarai contenta nu di HWV. 156
Sarei troppo felice HWV. 157
Se pari è la tua fè HWV. 158a
Se per fatal destino HWV. 159
La blanca rose or Sei pur bella, pur vezzosa HWV. 160a
Sento là che ristretto HWV. 161a
Spande ancor a mio dispetto HWV. 165
Stanco di più soffrire HWV. 167a
Stanco di più soffrire HWV. 167b
Partenze di G.B. or Stelle, perfide stelle HWV. 168
Torna il core al suo diletto HWV. 169
Il consiglio or Tra le fiamme HWV. 170
Tu fedel? Tu costante? HWV. 171
Udite il mio consiglio HWV. 172
Un’alma innamorata HWV. 173
Un sospir a chi si nuore HWV. 174
Vedendo Amor HWV. 175
Amore uccellatore or Venne voglia ad Amore HWV. 176
Zeffiretto, arresta il volo HWV. 177
Waarschijnlijk waren ze bestemd voor privé uitvoeringen in verschillende paleizen. Sommige waren op tekst van kardinaal Pamphili, vele werden uitgevoerd bij markies Ruspoli.
Sopraan Roberta Invernizzi heeft hier veel aandacht aan besteed (Glossa GCD P 1000-2, 2 cd’s, GCD 921521, GCD 921425) en eveneens Magdalena Kozená met Les musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski (Archiv 469.065-2) en Emma Kirkby met de Academy of ancient music o.l.v. Christopher Hogwood (Oiseau Lyre 414.473-2) om slechts de besten te noemen.
En nu komen de Franse sopraan Sabine Devieihe die al de fijne cd Mirages (Erato 9029-57677-2) op haar naam heeft en de mezzo Lea Desandre met drie van deze Cantates. Samen zingen zij Aminta e Filide, een cantate die eigenlijk voor twee sopranen is, maar aan differentiatie wint door twee beter contrasterende stemmen. Niet alleen dat, ze verlenen samen extra veel glans aan het werk, nog meer dan Schiave en Rial (Glossa GCD 921524).
Van Armida abbandonata bestaan meer dan tien eerdere opnamen, maar geen daarvan klinkt zo stijlvol, levendig en geëngageerd als deze nieuwe en feitelijk ook voor Lucrezia waarvan wel negentien versies voorhanden zijn.
Maar het is vooral ook de doortastende en temperamentvolle Emmanuelle Haïm die met haar felle, royaal genuanceerde begeleidingen erg veel aan het bijzonder mooie, prikkelende en ver boven het puur formele uitstijgende resultaat bijdraagt.