Händel: Blokfluitsonates in C op. 1/7 HWV 365, F op. 1/11 HWV. 369, g op. 1/2 HWV. 360, Bes HWV. 377 (Fitzwilliam), a op. 1/4 HWV. 362 en b op. 1/9, HWV. 367b; d HWV. 367a. Flourish; Préludes in G HWV. 571, g HWV. 572, a HWV. 576; Purcell: Prélude in b ZN. 773; Anoniem: Fantasie nr. 1 in Bes. Stefan Temmingh en Wiebke Weidanz. Accent ACC 24353 (63’20”). 2018
Als gevolg van veel onzekerheden, bewerkingen en overlappingen is de situatie van Händels fluitsonates nogal verwarrend. In dit geval hebben we te maken met het zestal van Händels eigen hand, waaraan alleen de Sonate in d HWV. 367a ontbreekt. In plaats daarvan krijgen we een aantal korte Préludes waaronder eentje van Purcell en een anonieme Fantasie.
Belangrijker is dat Stefan Temmingh zijn instrument heel goed beheerst, een voortreffelijke adembeheersing heeft, zuiver intoneert, voor mooi passagewerk zorgt, de melodielijn van fraaie versieringen voorziet en voor mooie agogische accenten zorgt. Wiebke Weidanz weet vingervlug voor een vlotte begeleiding te zorgen en zo mede voor een aangename drijvende kracht te zorgen.
Het zijn intelligente, levendige verklankingen met een goed begrip voor Händels muziektaal waarin iedere noot telt die het goed kunnen opnamen tegen Marion Verbruggen (Harmonia Mundi HMU 90.7151) en Pamela Thorby (Linn CKD 223). Er bestaat ook geen noodzaak om een cello voor de b.c. toe te voegen (iets wat bij Verbruggen wel gebeurt).
Het boekje met toelichtingen bevat een verhelderende conversatie van Stefan Temmingh met Wiebke Weidanz in plaats van een toelichting op de werken.