CD Recensies

HÄNDEL: JUDAS MACCABEUS, CUMMINGS

Händel: Judas Maccabeus HWV. 63 (herziene versie 1747). Kenneth Tarver (t., Judas Maccabeus), Deanna Breiwick (s., Israëlische vrouw)), Sophie Harmsen (ms., Israëlische man) João Fernandes (bs., Simon, Eupoiemus) en Owen Willets (ct., priester) met het NDR Omroepkoor en het Göttingen Festival orkest o.l.v. Laurence Cummings. Accent ACC 26410 (2 cd’s, 2u., 16’09’). 2018  

Ondanks de hardhandige manier waarop de hertog van Cumberland (hij werd ‘butcher Cumberland’ genoemd) de opstand van de Jakobieten neersloeg, vond librettist Thomas Morell het geen punt om hem te onthalen als ‘waarlijk wijs, dapper en virtuoos commandant’ in de opdracht van zijn tekstboek voor Händels oratorium Judas Maccabeus in 1747.

Het verhaal is gebaseerd op het eerste Boek der Makkabeeën uit de Apocriefen en gaat over het Joodse verzet tegen de Syrische verovering van Judea.

Hoewel het werk geen directe verwijzingen bevat naar die Engelse strijd uit  1445, worden tekst en muziek gedragen door oorlogsmoed en chauvinistische heroïek. Die kwaliteiten leveren de scheppers in de jaren na het neerslaan van die opstand succes op, maar zijn waarschijnlijk minder populair bij het tegenwoordige publiek.

Dat is dan jammer, want naast de vrij schaamteloze heldenverering, die wordt belichaamd in het opwindend virtuoze ’Sound and alarm’ van Judas Maccabeus, die heel deskundig door Kenneth Tarver wordt vertolkt, is de muziek uiterst charmant en bekoorlijk.

De Israëlische vrouw, hier stijlvol gezongen door Deanna Breiwick, heeft bijvoorbeeld zowel het geniale ‘Come, ever-smiling liberty’ als het niet minder aantrekkelijke ’So shall the harp and the lute awake’ te zingen.

‘Father of heaven’ een aria van de priester waarmee het derde deel begint is fraai door Owen Willis voor zijn rekening genomen. Maar de kern van het werk ligt besloten in de soms verbluffende koorzang in de pracht van ‘Fall’n is the foe’ en het bekende ‘See, the conquering hero comes’, naast het pathos van ‘Ah! Wretched Israël’. Het NDR koor zorgt daar heel mooi voor. Te midden van een negental andere opnamen neemt deze een belangrijke plaats is, De belangrijkste bedreiging komt van Robert King (Hyperion CDA 866642) uit 1992.