HOLLIGER: SCARDANELLI-ZYKLUS

Holliger: Scardanelli-Zyklus. Aurèle Nicolet (fl), London voices, Ensemble modern o.l.v. Heinz Holliger, Terry Edwards. ECM 1472/3 (2 cd’s, 2u., 19’17”). 1991

We kennen de Zwitser Heinz Holliger (1939) voornamelijk als zeer begaafde hoboïst in een zeer veelzijdig repertoire van Albinoni tot Penderecki en als dirigent, maar als een duizendpoot in de klassieke muziekwereld ontpopte hij zich ook als componist. In deze laatste hoedanigheid schiep hij een doorwrocht meesterwerk waaraan hij van 1975 tot 1991 werkte, de Scardanelli-Zyklus.voor fluitsolo, kamerorkest, gemengd koor en tape.

Scardanelli was een van de namen waarmee de langzaam waanzinnig geworden Friedrich Hölderlin zijn gedichten ondertekende. Deze gedichten over de jaargetijden getuigen op zichzelf allerminst van gekte, maar ze zijn wel obsessief en bezitten een intense expressie.

Het lukte Holliger goed om het instabiele karakter daarvan in zijn muziek uit te drukken. Om de spanning wat te breken voegde hij tussen de gezongen teksten instrumentale deeltjes toe, waaronder de Scardelli exercises en Tower music voor fluit, klein orkest en voorbespeelde tape. Dat zorgt voor kleurige momenten, zonder de diepe indruk van het gezongene te ondermijnen.

Terry Edwards leidt de voortreffelijke London voices en Holliger voert het Duitse Ensemble modern en de veelzijdige Aurèle Nicolet aan in een bijzonder werk dat we hooguit sporadisch in de concertzaal te horen zullen krijgen, maar dat gelukkig voortleeft in deze geslaagde, vaak te herhalen cd vorm.