CD Recensies

HARTMANN: SONATES EN SUITES VOOR SOLOVIOOL, ENGEBRECHT

Hartmann: Sonates voor soloviool nr. 1 en 2; Suites voor soloviool nr. 1 en 2. Hindemith: Sonate voor soloviool op. 31/2; Variaties nr. 1-5 over Mozarts Komm lieber Mai. Renate Eggebrecht. Troubadisc TROCD 01447 (68’53”). 2015

In een vlaag van grote creativiteit schreef Karl Amadeus Hartmann in 1927 zin beide sonates en beide suites voor soloviool. Hindemith was hem daarin voorafgegaan in 1924 met zijn Sonate op. 31/2.

Persoonlijke omstandigheden en een overmatige dosis zelfkritiek maakten fat Hartmanns werken pas in de jaren tachtig werden teruggevonden.

Renate Eggebrecht is een specialiste op het gebied van twintigste eeuwse vioolmuziek. Ze maakte al opnamen met werken van Bloch, Stravinsky, Bacewicz, Katchatoerian en Schnittke (Troubadisc 01433), Hindemith, Vieru, Martinov (Troubadisc 01431), Reger (Troubadisc 01422, 01427), Schulhoff, Bartók, Bacewicz, Milhaud, Nicolau (Troubadisc 01429) en Prokofiev, Maric, Bacewicz, Tubin, Denisov (Troubadisc 01436).

Geen wonder dat ze een goede kijk op de kleurige en verbeeldingsvolle harmonieën en een goede greep heeft op deze werken van Hartmann en Hindemit (met die leuke toegift). Ze schuwt ook de ruigere kanten daarvan niet. Haar kordate vertolkingen komen op zich zeker in aanmerking voor een aanbeveling, maar ze moet wel gedogen dat niet zozeer Ingolf Turban (Claves CD 50-9518), maar wel Alina Ibragimova (Hyperion CDA 67547) haar op even meesterlijke wijze voor was. Die speelde in plaats van iets van Hindemith ook het meer voor de hand liggende Concerto funèbre van Hartmann (Hyperion CDA 67547).