HALÉVY: DILETTANTE D'AVIGNON, LE

Halévy: Le dilettante d’Avignon. Mélody Louledjian (s., Èlise), Virginie Pochon (Marinette), Mathias Vidal (Dubreuil), Julien Véronèse (Valentin), Arnaud Marzorati (Casanova, Maisonneuve) met het regionale koor Provence-Alpes Côte d’Azur en het Lyrisch orkest Régional Avignon Provence o.l.v. Michel Piquemal. Klarthe records KLA 073 (2 cd’s, 1u.22’29”). 2014

In 1829 schreef Jacques Fromantal Halévy (1700 - 1862) op een libretto van zijn broer Léon de op een onbekend relaas van François-Benoit Hoffmann gebaseerde komische eenakter Le dilettante d’Avignon over de toenmalige directeur Maisonneuve, (de dilettant uit de titel en een charlatan die zich Casanova noemt) en die beweert erg gesteld te zijn op Italiaanse muziek.

Zijn dochter Èlise die de naam Corinaldi heeft aangenomen is een van de zogenaamde Italiaanse zangers die gewoon Fransen in vermomming blijken te zijn. Als Casanova waakt Arnaud Marzorati gelukkig tegen overdrijving en maakt hij wat geloofwaardigs van zijn rol.

Maître de chant Dubreuil neemt alle zangers aan, hoewel ze geen woord  Italiaans spreken, maar daar merk Casanova niets van. Dubreuil wordt verliefd op Élise die doet of ze op zijn avances ingaat. Ook de anderen zorgen voor verdere verwikkelingen in deze hilarische klucht die heel vlot met dialogen en al op vlotte, luchtige muziek is gezet en gaandeweg nog goed het verschil tussen Franse en Italiaanse zang laat horen.

De zangers tonen veel gevoel voor de gevraagde sfeer en karakterisering en Michel Piquemal heeft de teugels stevig in handen voor een pittige uitvoering.