Herrmann: Concerto macabre. ‘Concerto macabre’ uit Hangover square; Suite The Devil and Daniel Webster; For the fallen; ‘Scherzo’ uit Sinfonietta voor strijkorkest; Pianoprelude; ‘Finale’ uit Symfonie br. 1. David Buechner (p) met diverse orkesten o.l.v. James Sedares en Isaiah Jackson. Koch 3.7609-2 (50’17”). 1996
Er bestaan heel wat cd compilaties met muziek die Bernard Hermann (1911 - 1975) voor film, tv en radio schreef, maar dit is een der aardigste omdat hij twee substantiële stukken bevat: het ‘Concerto macabre’ uit de een Britse thriller Hangover Square die als verfilming van de gelijknamige novelle van Patrick Hamilton uit 1941 vier jaar later werd verfilmd door John Brahm en de Suite The devil and Daniel Webster op basis van een kort verhaal van Benét.
In zo’n werk voor piano en orkest uit die tijd is altijd wel iets van het Warsaw concerto te vinden, zoals in de vrij onbekende Pianoprelude Rachmaninovs Prelude in c om de hoek kijkt. Maar Herrmann vent ook el oorspronkelijke gedachten uit in zijn innovatieve muziek. Dat blijkt uit zijn abstracte gedeelten uit de Sinfonietta en de Symfonie.
David Buechner vult de pianopartij in Hangover square in als ware het Liszts Totentanz en gelijk heeft hij.
Hermanns liefde voor Britse strijkorkesten komt goed tot uiting in de Sinfonietta. Jammer dat die, net als de Symfonie niet in hun geheel zijn vastgelegd. De ‘Berceuse’ uit The fallen is als tegenwicht weer heel charmant.
David Buechner toont zich een ware Herrmann specialist en het aandeel van de verschillende orkesten is gelukkig goed verzorgd.