Haydn: L’impatiente. Haydn: Symfonie nr. 87 in A H. I/87 L’impatiente; Sacchini: ‘C’est votre bonté que j’implore’ uit Chimène ou le Cid; Gluck: ‘Fortune ennemie’ uit Orphée et Eurydice; Lemoyne: ‘Il va venir’ uit Phèdre; Vogel: Âge d’or, ô bel âge d’or’ uit Démophon; Grétry: ‘Ô sort! par tes noires fureurs’ uit Les mariages Samnites; Ragué: Symfonie in d op. 10/1. Sophie Karthäuser (s) met Le concert de la loge o.l.v. Julien Chauvin. Aparté AP 210 (61’13”). 2018
Het was een aardig initiatief om eens een stel werken dat werd geschreven in opdracht van de Parijse Concert de la loge olympique bijeen te brengen. Behalve de nog enigszins bekende Parijse symfonie van Haydn bevat deze cd opera aria’s van Haydns tijdgenoten Antonio Sacchini (1730 - 1786), Christoph Willibald Gluck (1714 -1787), Jean-Baptiste Leomoyne (1751 - 1796), Johann Christoph Vogel (1756 - 1788), André-Ernst-Modeste Grétry (1741 - 1831) en een symfonie van Louis-Charles Ragué (1744 - 1793).
Hoe en waarom de laatste van Haydns zes ‘Parijse’ Symfonieën aan zijn bijnaam ‘De ongeduldige’ kwam, heb ik zo gauw niet kunnen vinden. Er bestaan aardig wat meer ‘authentieke’ opnamen van het werk - Brüggen (Philips 462.111-2), Harnoncourt (Duitse Harmonia Mundi 82876-60602-2), Weil (Sony 88697-96340-2), maar die maken alle deel uit van dikkere albums.
De spin-off van dit project is de kennismaking met een aantal werken van Haydns collega’s die ook een opdracht van de Parijse Loge werden geschreven (en betaald).
Ze worden uitgevoerd door Le concert de la loge o.l.v. Julien Chauvin die zich als verre opvolger van het ensemble presenteert en daarvoor ook een ensemble met barokinstrumenten ter beschikking heeft. Wat dat laat horen verdient een warm onthaal, ook omdat Sophie Karthäuser de onbekende aria’s zingt alsof ze er dagelijks mee vertrouwd is.