Händel: Samson HWV. 57. Joshua Ellicott (t., Samson). Joss Dandy (altus, Michah), Matthew Brook (bs., Manoa), Vitali Rozynko (bs, Harapha), Sophie Bevan (s., Dalila) e.a. met het Tiffin’s jongenskoor en het Dunedin consort o.l.v. John Butt. Linn CKD 599 (3 cd’s, 3u., 24’14”). 2018
Het oratorium Samson dat Händel in 1741 componeerde, gaat over het verraad, het berouw en de overwinning van de Israëlische legercommandant wies macht evenredig met zij haar groeide. Het werk begint een jaar nadat hij is gevangengenomen en blind is gemaakt wanneer de priesters van de heidense god Dagan hun grote overwinning vieren. In zijn laatste strijd met Samson, bijgestaan door zijn vader Manoah en zijn vriend Micah de verleidingen van Dalila en de reus Harapha weerstaan, beide volgers van Dagon. Wanneer zijn volledige krachten zij teruggekeerd trekt Samson met zijn haren de pilaren van Dagans tempel omver en begraaft hij zichzelf en zijn vijanden onder het puin.
Met dit Bijbelse thema schreef Händel een van zijn mooiste oratoria in drie aktes met een weelde aan prachtige aria’s en koren in 91 deeltjes. Elke akte kreeg hier zijn eigen cd.
In deze opname benadert John Butt het werk op een met uitgesproken geserreerde emoties geladen manier en zorgt hij dat individuele momenten hun volledige gewicht krijgen. Dat begint in de eerste akte met ‘Awake the trumpet’s lofty sound!’ (3x) en ‘Ye men of Gaza, hither bring’. Authenticiteit staat in alle opzichten voorop, net als in Butts Messiah (Linn CKD 285) uit 2006.
Gelukkig maken alle betrokken solisten - met voorop Joshua Ellicott in de titelrol en de beide bassen, net als Sophie Bevan in de enige vrouwenrol een sterke indruk. Een bijzonderheid is het koor van solo sopranen en jongenssopranen. Verdere hoogtepunten zijn ‘Let the bright seraphim’ en ’Total eclipse’.
Ook de opname is helder en heeft een goede balans tussen solisten, koor en orkest. Dat maakt deze nieuwe versie nog net wat beter dan die van The Sixteen met Randle, Padmore, Russell (Coro 16008) uit 1996.