Haydn: Orgelconcerten nr. 1 in C H. XVIII/1, 2 in D H. XVIII/2, 6 in F H. XVII/6, 10 in C H. XVIII/10. Iaian Quinn (org) en Sophie Gent (v) met Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen. Chandos CHAN 20118 (82’25”). 2019
Van de rond de vijftien concerten voor toetsinstrumenten die in H. XVIII zijn ondergebracht is niet alleen de vraag of ze echt van Haydn zijn, maar ook voor welk instrument ze werden geschreven. Maar van de hier opgenomen nummers 1, 2, 6 en 10 staat de authenticiteit wel vast omdat er manuscripten van bestaan en aantekeningen in Haydns catalogus.
Het zijn alle vroege werken uit de jaren 1750 voordat de componist in dienst trad bij de familie Esterházy en hij nog als freelancer in Wenen werkte waar hij vaak tijdens kerkdiensten in de kapel van graaf Friedrich von Haugwitz het orgel bediende en net zoals dat eerder bij Händel in Londen gebeurde, de dienst opvrolijkte met een Orgelconcert. Soms met een vioolsolo, soms ook met een trompetsolo extra.
De opzet van de werken was eenvoudig: ze werden uitgevoerd op een positieforgel met één manuaal en zonder pedalen.
Het beste en interessantste werk is meteen nr. 1. Op het orgel uit de St. Mary in Woodwards stond Iaian Quinn een fraai helder klinkend instrument met drie manualen ter beschikking voor zijn spirituele en elegante uitvoeringen. Violiste Sophie Gent levert mooie bijdragen aan het Concert nr. 6 in F.
Dat het ensemble Arcangelo op darmsnaren speelt en een paar hobo’s en een fagot bevat, helpt het juiste vroeg-klassieke kader te scheppen. Over het geheel werd dit een geslaagd project.
Van Ton Koopman bestaat ook een deels overlappende mooie, sprankelende opname, van een drietal van deze werken, namelijk nr. 1, 2 en 6 (Challenge CC 723390) uit 2011.