Hahn: Liederen (compleet). Tassis Christoyannis (b) en Jeff Cohen (p). Palazetto Bru Zane BZ 2002 (4 cd’s, 4u., 12’23”). 2019
22 Mei 2018 werden in Parijs brieven van Marcel Proust geveild. Daaronder eentje uit maart 1896 waarin hij als 24-jarige in een slecht leesbaar gekrabbel zijn ‘eerste liefde en geheime passie’ voor Reynaldo Hahn beleed met de woorden: ‘Ik wil dat je altijd hier bent, maar wel als een vermomde god die geen andere sterveling kan ontdekken’.
Deze in Caracas geboren uit een Duits-Joodse vader en een Venezolaanse moeder van Spaans-Baskische afkomst geboren Hahn was veelzijdig actief als componist, pianist en sinds 1945 als directeur van de Parijse Opéra’ Belangrijk deel van zijn leven bracht hij door in de aristocratische salons in de hoogtijdagen van de Belle époque.
Hij componeerde behalve bijvoorbeeld een Vioolconcert, een Pianoconcert, een Vioolsonate en de Site hongroise (Quattroccchi, Maguelone MAG 111.111) en kamermuziekwerken (Pidoux c.s., Maguelone MAG 111.117) 107 liederen die tot nu toe slechts verspreid over de nodige opnamen deels waren opgenomen, o.a. door Susan Graham (Sony 07464-60168-2) en Felity Lott (Hyperion CDA 67141/2).
Maar nu is er een complete set die ertoe bijdraagt dat de componist een plaats krijgt in de groep componisten van mooie Mélodies naast Chausson, Duparc, Debussy, Fauré en Poulenc. Hij was een verbindende schakel tussen de Belle époque en de Années folles.
Het is nuttig om dat geheel nu voorhanden te hebben en niet te blijven hangen in bekend materiaal als ’Si mes vers avaient des ailes’, ’L’heure exquise’, ‘D’une prison’ en ‘Á Chloris’.
De meeste liederen beleven nu hun cd première. In tegenstelling tot de meeste eerdere opnamen met vrouwenstem is deze van de Griekse bariton Tassis Christoyannis, die zich eerder onderscheidde door al onbekende liederen van Lalo (Aparté AP 110), Godard (Aparté AP 123), Saint-Saëns (Aparté AP 132) en Tombelle (Aparté AP 148) plus verder met orkestliederen van de hier nauwelijks bekende Félicien César David (Aparté AP 085) op te nemen.
Hij blijkt doorkneed in dit idioom en zorgt, mooi begeleid, voor voorbeeldige uitvoeringen van deze verzameling. Fijn dat er nu zo’n compleet overzicht is dat men liefst in afgepaste hoeveelheden moet genieten. In het 132 pagina’s tellende bijgevoegde boekje is behalve de liedteksten veel nuttige informatie te vinden.