Hjalmarsson: Influence of buildings on musical tone; Grisaille; Persona; Mise en scene; Lucid/opaque. Resp. Caput ensemble, IJslands Fluitensemble, Kristin Thóra Haraldsdóttir (va), Ensemble Adapter en Nordic Affect. Carrier 032 (51’37”). 2016
Tot de ensembles die meewerken aan deze kamermuziekomnibus van de IJslandse componist Thrainn Hjalmarsson (1987) behoort het kleurige Adapter collectief dat bestaat uit drie IJslandse musici en een Duitse slagwerker en dat een heel eigen signatuur heeft door de ongewone bezetting van fluit (Kristjana Helgadóttir), klarinet (Ingólfur Vihjálsson), harp (Gunnhildur Einarsdóttir) en slagwerk (Matthias Engler) dat al meewerkte aan opnamen met werken van Sarah Nemtsov, Walter Zimmermann en Bunita Marcus, Ook de Nederlandse componiste Bianca Bongers schrijft iets voor hen. Hier is het te horen in Mise en scene.
Voor zijn compositieopleiding studeerde Hjalmarsson enige jaren in Den Haag. De werken die hier zijn verzameld tonen hem vooral van zijn intieme, rustige kant met af en toe even iets explosiefs. In Influence of buildings on musical tone brengt hij een soort eerbetoon aan de bijzondere akoestiek die in de typische IJslandse houten, met plaggen bedekte en van een met graszoden bedekte woning heerst.
Grisaille is een werk voor fluitensemble, Persona een stuk voor solo altviool, fraai voorgedragen door Kristin Thóra Haraldsdottir en Lucid/opaque voor viool, altviool, cello, fluit en klavecimbel met Halla Steinunn Stefánsdóttir (v), Gudrun Hrund Harvardsdóttir (va), Hanna Loftsdóttir (vc), Georgia Browne (fl) en Gudrún Óskarsdóttir (kl).
Samen geven deze solistische groepen als geheel en individueel een mooi, veelzijdig en quasi verhalend beeld van deze intrigerende en fascinerende muzikale persoonlijkheid die het experiment niet schuwt, maar nooit gewelddadig wordt.
Het was een genoegen om even te zwelgen in IJslandse muziek en namen…..