Händel: Alexander’s feast HWV. 75. Miriam Feuersinger (s), Daniel Johannsen (t), Matthias Helm (b) met het kamerkoor Feldkirch en Concerto Stella Matutina o.l.v. Benjamin Lack. Fra Bernardo FB 1615566 (2 cd’s, 1u., 25’55”). 2015
Eén van de composities waarmee Händel in Londen grot succes had, is zijn Alexander’s feast (or the power of music). Als hij wat krap bij kas was en het publiek het even liet afweten bij zijn concerten greep hij graag terug op dit uitbundige, ruim tachtig minuten durende spektakelstuk uit 1736. Newburgh Hamilton schreef het libretto en het werk was bestemd voor de vierung van St. Cecilia’s Day
Tussen 1737 en 1743 werd het maar liefst achttien maal opgevoerd. Het werk is getoonzet op een gedicht van John Dryden en handelt over een feestmaal van Alexander de Grote en zijn geliefde Thaïs. Alexander raakt geheel in de ban van de feestmuziek, met alle kwalijke gevolgen van dien voor hem.
Beschreven wordt het banket dat Alexander aanrichtte in de veroverde Perzische stad Persepolis waarop Timotheus zingt en zich op de lier begeleidt en Alexander een plan bedenkt om de stad plat te branden uit wraak voor zijn gestorven Griekse soldaten.
Gewoonlijk zijn in het tweedelige werken het Harpconcerten op. 4/6 en het Orgelconcert op. 4/1 opgenomen. Van dit werk bestaan minstens elf cd uitgaven, waarvan deze Duitse de nieuwste is. Niet alleen het harp- en orgelconcert ontbreken eraan ook aria’s van Timotheus en Cecilia ontbreken, maar verder is het een goede uitvoering.
Daniel Johanssen toont zich een dramatische verteller, Matthias Helm een sonore Bacchus met raspende hoorns in deel 1 en een duistere Timotheus met dreigende fagotten in deel 2 en sopraan Miriam Feursinger bezit een mooie toon. Het koor presteert heel goed (The many rend the skies) en uit het orkest klinken heel wat mooie obbligati.
Zo werd Benjamin Lack een geduchte rivaal van Harry Chrstophers (Coro COR 16028), John Eliot Gardiner (Philips 475.7774) en de nogal spectaculaire Nikolaus Harnoncourt (Sony 8883-70481-2).