Holt, Ten: Canto ostinato (bew. Marijn van Prooijen). Matangi kwartet. Matangi Music MTM 01 (74’47”). 2019
De meest gangbare vorm waarin we Simeon ten Holts opus magnum te horen kregen, was op twee vleugels, dus vierhandig. Maar het werk kan ook tweehandig voor piano, op marimba, orgel en door strijkkwartet worden uitgevoerd. Van dat laatste gaf het Rondane kwartet in 2010 op de in eigen beheer uitgegeven opname RK 01 het eerste voorbeeld op twee cd’s, die samen een uur en driekwartier duren en in 39 ruime delen zijn gesplitst.
Het Haagse Matangikwartet van Maria-Paula Majoor en Daniel Torrico Mebacho (v), Karsten Kleijer (va) en Arno van der Vuurst (vc) maakt zich er met een driedelige opzet en in 106 deeltjes sneller van af wat de muziek voor niet - Ten Holt fanaten draaglijker maakt om met ononderbroken aandacht te blijven volgen.
Wat daarbij natuurljk ook helpt is dat de muziek zangeriger, melodieuzer en helderder herkenbaarder in de stemvoering klinkt.
Na eerdere opnamen met Strijkkwartetten van Grieg, Johansen en Röntgen (Challenge CC 72137), Schubert, Haydn en Dvorak (Challenge CC 72164), Jenkins en Revueltas (Challenge CC 72353) en Revueltas en Ginastera (ELAN 2218) oogst het Matangi kwartet nieuwe eer met deze markante opname van een vertolking die van de eerste tot de laatste maat gespannen is als één grote boog zonder hiaten en die voor het eerst - riskant? - geheel in eigen beheer is gemaakt.