Haydn: Strijkkwartet nr. 50 in Bes, H. X III/50 Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze. Matangi kwartet. Matangi 03 (65’13”). 2018
Haydn’s compositie Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze uit 1787 kennen we in drie vormen: als oratorium, als orkestwerk en als strijkkwartet. Bovendien is er er een pianoversie. De jury heeft nog altijd geen uitspraak gedaan welke de beste is.
Het in de conservatoriumtijd in Den Haag gevormde Matangikwartet, dat bestaat uit, Maria Paula Majoor en Daniel Torrico Menacho (v), Karsten Kleijer (va) en Arno van der Vuurst (vc) besteedde al eerder aandacht aan de ‘vader van het strijkkwartet’ met een opname van de Strijkkwartetten nr. 39, 49 en 78 (Challenge CC 72592) en keerde om het twintigjarig bestaan te vieren terug naar deze componist en diens uitgebreidste werk in kwartetvorm. Wat zo ontstond is een werk dat zijns gelijke niet kent.
Volgens de evangeliën verheft Jezus nadat hij is gekruisigd zevenmaal zijn stem. De eerste keer om vergeving te vragen aan zijn pijnigers en de laatste maal beveelt hij - volgens Lucas - zijn geest in handen van zijn Vader.
Wat het Matangi kwartet daarvan maakt op deze in eigen beheer uitgeven cd is een passiemuziek zonder tekst, maar wel met de essentie van alle noodzakelijke eenvoud en soberheid tot en met de uitbarsting van Il Terremoto, Presto e con tutta la forza, "aardbeving, snel en met alle beschikbare kracht”.