Händel: Sonates voor viola da gamba nr. 4 in e HWV. 429, ‘Prélude’ in d uit nr. 4 in d HWV. 437 (bew,), 4 in d, 5 in D ‘Kassel’, 6 in g HWV. 364b, 14 in A op. 1/14 HWV. 372 (bew.), in d HWV. 448; Sonate voor gamba en b.c. in C; Sainte-Colombe jr.: ‘Prélude’ uit Gambassuite in e. Ibrahim Aziz (vdg) en Masumi Yamamoto (kl). First Hand records FHR 91 (77’12”). 2019
Händels opus 1 bevat twintig sonates voor fluit (blokfluit, traverso), hobo, viool al dan niet begeleid door basso continuo die in 1730 door Roger in Amsterdam werden uitgegeven. Ze zijn compleet opgenomen met Elizabeth Wallfisch (v), Lisa Beznosiuk (fl), Rachel Beckett (blokfl), Paul Goodwin (h), Richard Turncliffe (vc) en Paul Nicholson (kl, virg) (Hyperion CDS 44411/3). Ze werden geschreven voor musici uit zijn Londense orkesten.
Maar wat we hier te horen krijgen is nieuw, maar moet destijds niet ongebruikelijk zijn geweest. Ibrahim Aziz en Masumi Yamamoto spelen hier namelijk een selectie uit deze composities die heel gangbaar moet zijn geweest in een tijd dat bewerkingen erg gangbaar waren en dat de viola da gamba nog in hoog aanzie stond. De componist zou waarschijnlijk aangenaam verrast zijn wanneer hij deze cd met transcripties nog zou kunnen horen.
Een bijzonderheid hiervan schuilt in de toevoeging van wat werken de aan hem zijn toegeschreven, zoals de Sonate in C, de onlangs teruggevonden Kasseler sonate en een brokje van de Franse gambist Sainte-Colombe fils die als Hugenoot naar Engeland was uitgeweken.
De Pakistaans-Engelse gambist Ibrahim Aziz die deel uitmaakt van het Chelys consort of viols en die eerder een heel positieve indruk maakte met zijn cd Risonanze met sologambawerken van Bach, Martínez Gil, Abel, Rowe en Schenck (First Hand FHR 83) benut de gelegenheid om deze composities in een verrassende nieuwe vorm te laten horen ten volle en wordt daarbij sensitief begeleid door de Japans-Australische klaveciniste Masumi Yamamoto.