CD Recensies

HERZOGENBERG: PIANOWERKEN VIERHANDIG

Herzogenberg: Thema en variaties in D op. 13; Variaties op een thema van Brahms op. 23; Allotria op. 33/1 en 2; Walsen op. 53 nr. 1-6; Ländler WoO. 7 nr. 1-7; Dainu Balsai op. 76 nr. 1-16; Bagatelle WoO. 6; Walsen op. 83 nr. 1-7; Variaties in E op. 84; Variaties in Bes op. 85; Variaties in d op. 86; Allegro WoO. 16. Pianoduo Nadàn. Brilliant Classics 95647 (2 cd’s, 2u., 19’52”). 2019

Wie van de muziek van Brahms en de school die hij met componisten als Jenner, Fuchs en Pfitzner niet had, moet zeker eens kennismaken met Heinrich von Herzogenberg (1843 - 1900). Aanvankelijk tendeerde hij naar juristerij en filosofie, maar tenslotte ging de in Graz geboren componist in Wenen naar het conservatorium. Later vestigde hij zich in Leipzig. Hij verwierf de nodige bekendheid met zijn kamermuziek.

Hij mag dan misschien niet de melodische gaven, het structuurbesef en de   kunst om licht en schaduw in de muziek te brengen van Brahms bezitten, maar daar komen invloeden van Wagner voor in de plaats.

Zoals blijkt uit deze volledige opname van zijn werken voor piano vierhandig en voor twee piano’s had Herzogenberg een voorkeur voor de variatievorm, die hij goed wist uit te buiten. Maar er is ook luchtiger materiaal in de vorm van Allotria, de Walsen, de Bagatelle en de Ländler. Vooral de typisch Oostenrijkse dansvormen wist hij goed in te vullen. Het opvallendste werk is Dainu Balsai, een reeks van zestien Litouwse volksmelodieën.

Het Italiaanse pianoduo zorgt voor vlotte, vloeiende vertolkingen, die aan duidelijkheid en expressie weinig te wensen overlaten en gevrijwaard zijn van gemaniereerdheid.