Haydn: Pianoconcerten nr. 2 in D H. XVIII/2, 3 in F H. XVI/3, 4 in G H. XVIII/4 en 7 in F H. XVII!/7 (bew). Viviane Chassot (acc) met het Kamerorkest Bazel. Sony 88954.0745-2 (74’29”). 2016
De Hoboken lijst van Haydns werken bevat onder XVIII de twaalf werken die deze tussen1756 en 1782 voor toetsinstrument schreef. Daarvan is het eerste voor orgel en de rest voor klavecimbel of fortepiano, Maar aangezien een accordeon ook een toetsinstrument is, lijkt er niets op tegen omdat ook te gebruiken.
De Zwitserse accordeoniste Viviana Chassot die al opnamen maakte van Pianoconcerten van Mozart (Sony 190759-0841-2) en werken van Rameau (Genuin GEN 11216) grijpt die mogelijkheid aan. Wat zou Haydn daarvan hebben gevonden? De eerste accordeons zijn uit 1821 dus hij kan met instrument niet hebben gekend. Maar hoe een Bösendorer of een Steinway klonken wist hij evenmin.
Chassot houdt een goed pleidooi om ook deze accordeonvorm plausibel te maken, waardoor dit viertal concerten of aardige wijze van kleur verschiet. Veel helpt daarbij haar duidelijke articulatie. Voeg daarbij de uitgebreide aandacht die wordt geschonken aan de cadensen. Het is een aangenaam genoegen om hiernaar te luisteren.