CD Recensies

HENZE: PRINZ VON HOMBURG, DER

Henze: Der Prinz von Homburg. Štefan Margita (t., Keurvorst Friedrich-Wilhelm van Brandenburg), Helene Schneiderman (ms., Keurvorstin), Vera-Lotte Böcker, (s., prinses Natalie van Oranje), Robin Adams (b., Prins Friedrich Arthur), Michael Ebbeke (b., Veldmaarschalk Dörfling), Friedemann Röhlig (bs., Obrist Kottwitz), Moritz Kallenberg (t., Graaf Hohenzollen), Catriona Smith, Anna Werle en Maria Stins (hofdames), Johannes Kammler (sergeant) met het Staatsorkest Stuttgart o.l.v. Cornelius Meister. Capriccio C 5404 (2 cd’s, 1u., 47’). 2019

Hans-Werner Henze (1926 - 2012) liet in 1958 Ingeborg Bachmann een knap libretto maken van het toneelstuk Der Prinz von Homburg van Heinrich von Kleist uit 1811. De strekking van dat stuk is gericht tegen het Duitse militarisme, een onderwerp dat in 1811 even actueel was als in 1958.

Centraal in het werk staat de orde en gehoorzaamheid afdwingende Pruisische staat tegenover de naar vrijheid snakkende prins van Homburg en zijn verloofde Natalie. De prins, die cavalleriegeneraal is, is een dromer, heeft geen militarisme in zijn genen, verzet zich tegen zijn vader de keurvorst, volgt geen bevelen, maar wint desondanks de slag bij Fehrbellin.   Voor een gedetailleerde beschrijving van de inhoud is Wikipedia een goede bron. 

Een ideale rol als prins is er voor de lyrisch zingende zinnelijke hoge bariton Robin Adams die veel indruk maakt. Bij de andere zangers onderscheiden zich vooral ook heel positief Štefan Margita, Vera-Lotte Böcker, Helene Schneiderman en Michael Ebbecke.

Cornelius Meister zorgt er als dirigent goed voor dat het drama met een luid spelend orkest in volle omvang muziek wordt. Er is ook een dvd opname van deze opera uit 1994 van Wolfgang Sawallisch met François le Roux, Mari Anne Häggander, William Cochran en Helga Dernesch (ArtHaus 100.164).