Haydn; Symfonieën nr. 6 in D Le matin H. 1/6, 7 in C Le midi H. 1/7 en 8 in G Le soir H. 1/8. Orfeo orkest o.l.v. György Vashegyi. Accent ACC 26501 (71’37”). 2019
Dit drietal symfonieën behoort tot de eerste die Haydn in 1761 als vice kapelmeester van het orkest van prins Esterházy schreef. Ze zijn met hun bijnamen niet echt descriptief zoals men verwacht van werken met dergelijke namen. Maar ‘Le matin’ suggereert aan het begin wel iets van zonsopkomst op een manier die hij later in Die Jahreszeiten flink uitbreidde, net als de storm waarmee ‘Le soir’ eindigt.
Haydn voerde wel wat veranderingen uit in zijn orkest. Zo gaf hij de instrumentalisten een kans om zich solistischer te laten horen: de fluit in het eerste deel van nr. 6, de contrabas in het trio uit het menuet van nr. 7, hobo’s en fagot kregen belangrijke passages toebedeeld en verrassend zijn soms de rol van de hoorn en de combinatie viool/cello die afwisseling brengen in de textuur. Kortom, er is nooit een saai moment in deze werken die de barok duidelijk zijn ontgroeid.
De opname op oude instrumenten is gemaakt in de Apollozaal van het West-Hongaarse dorp Fertöd met een akoestiek die de violen soms wat scherp laat klinken. Verder alle waardering voor de vertolkingen als zodanig. Alleen is het misschien verstandig om bij eventuele aanschaf even te vergelijken met anderen als het Apollo ensemble (Centaur CRC 3173) en Ward (Naxos 8.550722).