CD Recensies

HÄNDEL: WITCHES, QUEENS AND HEROINES, BUCHBERGER

Händel: Witches, Queens and Heroines. ‘Moriró, ma vendicata’ uit Teseo HWV. 9; ‘Ombre palide’ uit Alcina HWV. 34; ’Scherza in mar navicella uit Lotario HWV. 26; ‘Or mi perdo di spiranz’ uit Siroe, re di Persia HWV. 24; ‘Al varco, oh pastori’ uit Atalante HWV. 35; ‘Ah, spetto!’ uit Amadigi di Gaula HWV. 11; ‘Da tempesta il legno infrato’ uit Giulio Cesare HWV. 17; ‘Credete al mio dolore’, ‘Ah, mio cor’ uit Alcina HWV. 34. Margriet Buchberger (s) met Il Giratempo o.l.v. Zsuzsanna Czentnár. Perfect Noise PN 2004 (63’18”). 2019
 
Menig type vrouw speelt een rol in de vele opera’s van Händel. Ze komen uit de Griekse mythologie, historische overleveringen of de literatuur en er bevinden zich beminnelijke jonkvrouwen, onbevreesde moeders, moedige koninginnen, intrigerende hofdames, boze tovenaressen en goede feeën onder. Gemeen hebben ze alle dat ze krachtige persoonlijkheden zijn die zich niet makkelijk aan het lot overleveren en aan het eind van het verhaal succesvol of tenminste gelouterd zijn. 
Händel nam ze allen serieus en schreef prachtige muziek voor hen, om het even of ze overwonnen, vluchtten, stierven of op andere manier ondergingen. In dit programma gaat het om negen portretten van het achttal Cleopatra, Adelaide, Alcina, Laodice, Medea, Atalanta, Melissa en Morgana waarin iets van hun motivatie spreekt.
De Duitse sopraan Margriet Buchberger kruipt in hun huid en tracht ze kort en bondig te karakteriseren. Dat lukt haar goed. Ze laat zich stijlvol begeleiden door het in 2017 door luitiste Vanessa Heinisch opgerichte Ensemble Il Giratempo (de tijdwisselaar) met Max Volbers (blokfl), Robert Smith (vdg), Shen-Ju Chang (vdg) en Manuel Dahme (kl).